Οι ψίθυροι μέσα στον τοίχο

 

Συναρπαστική και ατμοσφαιρικότατη είναι η τηλεοπτική σειρά των 8 επεισοδίων με τίτλο ARCHIVE 81, βασισμένη στ' ομότιτλο podcast των Daniel Powell και Mark Sollinger, με ρετρό γοητεία επίσης,και σίγουρα must-watch δουλειά για τους λάτρεις των υπερφυσικών/παραφυσικών φαινομένων.

Ο νεαρός Νταν Τέρνερ (τον υποδύεται ο Μαυριτανικής καταγωγής Mamoudou Athie) που εργάζεται ως συντηρητής υλικών φορέων ήχου-εικόνας στο Μουσείο Κινούμενης Εικόνας (υπαρκτότατο μουσείο, εδρεύει στο Queens),προσλαμβάνεται από έναν μυστηριωδη τύπο ονόματι Βέρτζιλ Ντάνβενπορτ,με αποστολή να αποκαταστήσει μιά σειρά κατεστραμμένων από φωτιά κασσετών, της φοιτήτριας Κοινωνικής Ανθρωπολογίας Μέλοντι Πέντρας (εξαιρετική η Dina Shihabi),οι οποίες κασσέτες περιείχαν συνεντεύξεις της Πέντρας με τους ενοίκους ενός μυστηριώδους συγκροτήματος κατοικιών, ονόματι Visser. Το οίκημα κάηκε ολοσχερώς από φωτιά που ξεκίνησε απ' το υπόγειο του κτιρίου,οι κασσέτες,μία εκ ων οποίων δίνεται στον Νταν για να την αποκαταστήσει, έχουν υποστεί μεγάλη ζημιά αλλά ο Νταν κάνει εξαιρετική δουλειά με την μία που του έδωσαν δοκιμαστικά, οπότε ο κατενθουσιασμένος Ντάνβενπορτ-ιδιοκτήτης μίας επίσης μυστηριωδους εταιρείας, τον προσλαμβάνει για ν'αποκαταστήσει και τις υπόλοιπες (και είναι αρκετές), κασσέτες. "Λόγω της ευαίσθητης φύσης των αντικειμένων που θ'αποκαταστήσεις,θα δουλέψεις σ'ενα απομονωμένο οίκημα, ιδιοκτησία της εταιρείας. Ειναι πλήρως εξοπλισμένο, δε θα σου λείψει τίποτα, αλλά δεν πιάνουν κινητά τηλέφωνα εκεί, και δεν υπάρχει ίντερνετ. Εχεις όμως σταθερό τηλέφωνο,και μπορείς να καλέσεις αμέσως γιατρό αν τον χρειαστείς" ενημερώνει ο κύριος Ντάνβενπορτ( ο Martin Donovan) τον έκπληκτο Νταν, ο οποίος μένει άφωνος όταν ακούει και το ποσό το οποίο θα εισπράξει για τη δουλειά του : υψηλότατο, ικανό να κάμψει δισταγμούς, όπως και γίνεται με τον σοκαρισμένο Νταν.

Το να κατορθώνεις να κρατάς στην άκρη του καθίσματος τον θεατή, δεν είναι λίγο, καθόλου λίγο, και η σειρά της Rebecca Sonnenshine το καταφέρνει και με το παραπάνω, με τα 3 τελευταία επεισόδια να είναι και τα καλύτερα, ακριβώς επειδή τοποθετούν βαθμηδόν όλες τις ψηφίδες στο τεράστιο και άκρως ιντριγκαδόρικο ψηφιδωτό, τμήματα του οποίου (όπως αποδεικνύεται) είναι και ο νεαρός Νταν, αλλά και η ωραία τελειόφοιτη Μέλοντι.Με φοβερούς τίτλους έναρξης, που συνοπτικά μας παρουσιάζουν την απίστευτη κεντρική ιδέα αυτής της σειράς, ένα πειστικότατο πρωταγωνιστικό δίδυμο, υποβλητικότατη μουσική απ' τους Geoff Barrow και Ben Salisbury (υπεύθυνοι και για την εξαιρετική μουσική της ταινίας του Alex Garland, Annihilation) και κάνοντας χρήση της αλανθαστης αφηγηματικής τεχνικής του found footage,η σειρά αιχμαλωτίζει τον θεατή, ιδίως τον έχοντα θα έλεγα "ευαισθησία όρασης" θεατή, αλλά και όσους παθιάζονται (στα ορια της παθολογικής συμπεριφοράς) με το... Υπερπέραν, άλλους κόσμους, παράλληλες πραγματικότητες και λοιπά απίστευτα και ασύλληπτα.






 

Διότι σ'αυτή τη σειρά με την τόσο ιντριγκαδόρικη υπόθεση,τίποτα δεν είναι όσο τυχαίο δείχνει, και πρόσωπα τα οποία εκ πρώτης όψεως μοιάζουν εντελώς άγνωστα μεταξύ τους, συνδέονται και το συναπάντημά τους, εκπλήσσει το ίδιο και αυτούς αλλά και τους θεατές. Ένα φλεγόμενο νήμα, συνδέει το μυστηριώδες οίκημα-πολυκατοικία Visser, που στα υπόγειά του δειχνει να κρύβει το μεγάλο μυστικό, που πάει δεκαετίες πίσω, στα 1924, όταν στα θεμέλειά του στηριζόταν μιά έπαυλη, η κατοικία τριων αδελφών Γερμανικής καταγωγής, των αδελφών Vos. Αν αυτή η σειρά οφείλει τη μισή γοητεια της στο σενάριο, την άλλη μισή την οφείλει στις εξαιρετικές γυναικείες παρουσιες της : από την ενθουσιώδη Μέλοντι, μέχρι τις ωραίες ενοίκους του Visser, Ταμάρα και Κασσάνδρα (οι Kate Eastman και Kristin Grifith αντιστοίχως), την γλυκύτατη υπηρέτρια Ρόουζ (μιά ωραιότατη Meg Hennessy )και την υπέροχη πραγματικά, Άϊρις Βος- ιδρυτή της σατανιστικής ομάδας Vos Society,που την υποδύεται αφοπλιστικά η Georgina Haig, οι γυναικείοι ρόλοι αυτής της σειράς είναι φοβεροί.Τίποτα σ'αυτή την ιστορία δεν είναι μόνο αυτό που φαίνεται, και αυτή η ακαταμάχητη αίσθηση του απροσδιόριστου κινδύνου που μοιάζει να κρύβεται πίσω από ευγενικά πρόσωπα και τρυφερές χειρονομίες, κάτι που έχουμε απολαύσει και σε εμβληματικές ταινίες όπως το Rosemary's Baby ή το Suspiria, υπάρχει και εδώ.

Και ο επιδέξιος συντηρητής Νταν, και η τελοιόφοιτη Μέλοντι, έχουν κοινά βιώματα κατά κάποιο τρόπο, ξέρουν από πρώτο χέρι τι σημαίνει να στερείσαι την οικογένειά σου, αμφότεροι έχουν μείνει ορφανοί από γονείς, και αυτή ακριβώς η χαίνουσα πληγή μέσα τους, είναι η πόρτα που ανοίγοντάς την θα βρεθούν σε ασύλληπτες καταστάσεις. 'Η έστω καταστάσεις τις οποίες "γνωρίζει" καλά ο καλύτερος φίλος του Νταν, ο Μαρκ Χίγκινς (τον υποδύεται ο Mat McGorry)-δημιουργός μιάς ραδιοφωνικής εκπομπής με τον τίτλο Mystery Signal.

'Αϊρις, Λούκας και Τζόνα Βος, η μυστηριώδης Vos Society, η φρικτή μορφή ενός Θεού-Δαίμονα,του Κaelego,το συγκρότημα κατοικιών Visser,κι ένας κομήτης με το συναρπαστικό όνομα Charon (Χάρος δηλαδή), είναι πράγματα που βλέπουμε να επαναλαμβάνονται στα 8 επεισόδια, και τελικά να ρίχνουν φως στο μέγα μυστήριο που περιβάλλει το κτίριο Visser, και τα ενοχλητικά...οράματα που έχει ο Νταν.


 











 

Η περίφημη τακτική ψυχολογικής χειραγώγησης,gaslighting, πηγαίνει σύννεφο θα έλεγα σ'αυτή την ιστορία, με θύματα τον επιμελή συντηρητή Νταν αλλά και την Μέλοντι. Καθόλου τυχαία, κάθε μα κάθε φορά που ο Νταν ρωτάει τον εντολέα του, Βέρτζιλ ,τι είναι το ένα, τι είναι το άλλο, όταν του αφηγείται τα τρομακτικά τα οποία βιώνει σ'αυτό το απομονωμένο κτίσμα -που λες και επίτηδες τον έριξαν εκεί μέσα με δόλωμα την παχυλότατη αμοιβή που θα εισπράξει- η απάντηση του ψύχραιμου κυρίου Ντάνβενπορτ είναι πάντα η ίδια : "Νταν, μήπως είχες καμιά νευρική κρίση; μήπως χρειάζεσαι ιατρική βοήθεια;" , υπονοώντας έτσι ότι μάλλον κάτι δεν πάει καλά μ'αυτό το παιδί, δεν πρέπει να λαμβάνει κανείς και τόσο τοις μετρητοίς όσα λέει,προσπαθώντας έτσι μεθοδικά και συστηματικά να κάμψει την αυτοπεποίθηση του νεαρού, να τον κάνει ν'αρχίσει ν'αμφιβάλλει ακόμη και για την ίδια του την αντιληπτική ικανότητα.

Και ο Νταν, και η Μέλοντι αλλά και η γλυκύτατη Ρόουζ, η νεαρή υπηρέτρια της ωραίας 'Αϊρις Βος, έχουν ένα κοινό : θέλουν όσο τίποτα στον κόσμο, να επανασυνδεθούν με τους αγαπημένους τους,με τις οικογένειές τους.Ο Νταν δέχεται να αποκαταστήσει αυτές τις περίεργες κασέτες (που ο αστικός μύθος θελει να ειναι καταραμένες), επειδή σε μία απ΄αυτες βλεπει κάτι απίστευτο, εντελώς απίστευτο που αδυνατεί να το εξηγήσει, η ευγενική φιγούρα του ψυχιάτρου πατέρα του, του θυμίζει αυτό που επιμελώς προσπαθεί χρόνια τωρα να διαχειριστεί μέσω της εργασιοθεραπείας προφανώς. Η Μέλοντι Πέντρας απ΄την άλλη, θέλει κι αυτή διακαώς να βρεί την βιολογική της μητέρα, αυτό είναι το μαράζι της, αυτό την "κατατρώει ζωντανή μιά ζωή", όπως λέει με απελπισία στον ευγενικό ψυχίατρό της, που είναι ο πατέρας του Ντάνι...Και η Ρόουζ; τι καημό έχει αυτό το γλυκύτατο κορίτσι με την έντονη ιρλανδική προφορά; μα να ξαναδεί την οικογένειά της κι αυτή, τους γονεις και τ'αδέλφια της, τους οποίους ξέκανε το μακρύ ταξίδι προς την Αμερική, προς μιά καλύτερη ζωή.

Η κερκόπορτα για την άλωση του ατόμου, αλλά και την αποτελεσματικότερη χειραγώγησή του, είναι να γνωρίζει κανείς τους πιό μύχιους πόθους και καημούς του, κι αυτά τα νέα παιδιά, τα ορφανά κατ'ουσίαν παιδιά, είναι πρόσφοροι στόχοι. Εδώ ακριβώς εντοπίζεται η ωραιότατη  διαπλοκή του προσωπικού δράματος με μία ευρύτερη διαμάχη μεταξύ δύο αντίπαλων ομάδων : όχι, το μείζον δεν είναι η αγωνιώδης αναζήτηση της βιολογικής μάνας της Μέλοντι, ή το να καταλάβει επιτέλους ο φρικαρισμένος Νταν Τέρνερ, ποιά ήταν η σχέση του πατέρα του με την τελοιόφοιτη που όργωνε το συγκρότημα κατοικιών Visser με μια κάμερα, το μείζον είναι η έλευση ή η μη έλευση, αυτού του απαίσιου Θεού-Δαίμονα του Kaelego,ο οποιος ευαγγελίζεται έναν κόσμο απ ΄τον οποίο θ'απουσιάζουν θαυμαστά ο πόνος, η απώλεια,ο θάνατος, η ασθένεια. Ένας τέλειος κόσμος εν ολίγοις, αλλά το τέλειο για να το αποκτήσεις, απαιτεί και βαρύτατο τίμημα.

 



 

'Οχι, δεν είναι άρρωστοι, ψυχικά άρρωστοι ούτε ο Νταν που επιμένει έντρομος ότι βλέπει μιά φρικτή μορφή να ξεπροβάλλει μέσα απ' τις κασσέτες που "επαναφέρει στη ζωή", ούτε είναι άρρωστη με μανίες καταδίωξης και εμμονές η επίσης τρομοκρατημένη Μέλοντι,όταν αφήνει εκκλήσεις για βοήθεια και επαναλαμβάνει : "please help! please find me!", αντιθέτως, όλα αυτά για τα οποία μιλάνε, αυτά τα οποία τους στοιχειώνουν, δεν ειναι παραισθησεις, είναι προσπάθειες των όντων μίας άλλης, παράλληλης πραγματικότητας να τρυπώσουν στον δικό μας κόσμο, είναι οι προσπάθειές τους να σηκώσουν τη λεπτή κουρτίνα που χωρίζει τους δύο κόσμους, κι αυτές τις συνεχείς προσπάθειες επικοινωνίας, παρουσιάζει με άκρως ιντριγκαδόρικο τρόπο αυτη η σειρά-δωρο σε όλους τους "αλαφροϊσκιωτους" όπου γης. Οι σκηνές όπου η σκιώδης Vos Society (τα μέλη της οποίας ήταν όλα εύπορα) ή η ομάδα που συναντιέται μυστικά στα υπόγεια του κτίσματος Visser, τελούν το τελετουργικό για να καλέσουν τον Δαίμονα, είναι εξαιρετικές, υποβλητικότατες και τρομακτικές,όχι μόνο για τους προφανείς λόγους, αλλά κυρίως για το ότι βλέπουμε να επαναλαμβάνεται η γνωστή ιστορία : οι αφελείς/αθώοι/ανυποψίαστοι, αυτοί που ματώνουν ψυχικά, θυσιάζονται προκειμένου οι πιό χειριστικοί και αδίστακτοι να δούν το φως το αληθινό.

Με ανακοινώσεις ήδη, ότι θα ακολουθήσει και 2η σεζόν (βέβαιο,αν κρίνουμε απ΄το φινάλε της 1ης), η σειρά κι εδώ να έληγε,είναι βέβαιο πως τη "ζημιά" την έχει κάνει : μήπως τελικά, όλοι αυτοί που θεωρούνται γραφικοί/τρελοί/συνομωσιολόγοι  έχουν δίκιο; μήπως βλέπουν κάτι περισσότερο απ' τους υπόλοιπους, κι ακόμη χειρότερα, μήπως αυτά που βλέπουν, υπάρχουν;







Trivia :
  • Αν τρώγεστε κι εσείς, τι απ' όλα είναι αλήθεια σ' αυτή τη σειρά, και τι ψέμα, μπορείτε να δείτε εδώ τους αληθινούς χώρους/κτίσματα που χρησιμοποιήθηκαν.
  • H Vos Society δεν υπάρχει,και μάλλον καλό είναι αυτό,η σεναριακή γέννησή της όμως βασίστηκε στην ύπαρξη άλλων υπαρκτότατων μυστικών ομάδων οι οποίες άνθισαν στη Ν.Υόρκη την εποχή του Μεσοπολέμου. Οι πεποιθήσεις της αίρεσης, ότι ο κομήτης Charon (Χάρος) έρχεται στη Γη, για ν'ανοίξει τον δρόμο για την ένωση των δύο κοσμων, απηχεί τις πεποιθήσεις της αίρεσης Heaven's Gate, τα μέλη της οποίας αυτοκτόνησαν ομαδικώς το 1997, πιστεύοντας ότι η έλευση του κομήτη Hale-Bopp θα τους απελευθέρωνε απ'το σώμα τους και θα τους μετέφερε σ' έναν νέο κόσμο.
  • Μύθευμα ομοίως, αποτελεί και ο μοιραίος κομήτης, όπως και το μυστηριώδες κτίριο Visser, το αληθινό κτίσμα που χρησιμοποιήθηκε βρίσκεται στο Πίτσμπουργκ. Ούτε ο Kaelego "υπάρχει". "It is not[based on] anything except my head" δήλωσε η δημιουργός της σειράς, Rebecca Sonnenshine.
  • Επίσης,δεν υπάρχουν στοιχεία περί της ύπαρξης ποτέ της κοινότητας μαγισσών ονόματι Baldung- πιθανότατα τ' όνομά τους προέρχεται απ' τον Γερμανό ζωγράφο της Αναγέννησης,Hans Baldung, ο οποίος είχε ζωγραφίσει πολλούς πίνακες με μάγισσες.
  • Το μουσικό κομμάτι το οποίο έχει αρνητικότατη επίδραση σε όποιον τ'ακούει, και το οποίο ακούγεται στη σειρά, όπως και στο φοβερό 7ο επεισόδιο, στον χορό προς τιμήν του κομήτη που δίνει η ωραία 'Αϊρις Βος, λέγεται "The other world".

 

 









 

 

Σχόλια