Με την κυρά μου, και τον παρά της κυράς μου

 

Ήταν μία καλο-αναθρεμμένη ματαιόδοξη Μεσσαλίνα η Μάργκαρετ Κάμπελ- Δούκισσα του Argyll, ή μήπως μία γυναίκα που τολμούσε να ζεί τη σεξουαλικότητά της και θύμα συστηματικής κακοποίησης απ'τον σύζυγό της;

Η τηλεοπτική μίνι σειρά των 3 επεισοδίων, με τον τίτλο A VERY BRITISH SCANDAL, σκηνοθεσίας Anne Sewitsky, αναπαριστά ένα διαβόητο διαζύγιο που είχε σκανδαλίσει τα '60s,τον χωρισμό "από τραπέζης και κοίτης" του 'Ιαν Κάμπελ-11ου Δούκα του Argyll απ΄την τότε σύζυγό του, την ωραία κοσμική και πάμπλουτη Μάργκαρετ Κάμπελ, επί τη βάσει απιστίας εκ μέρους της. Ασχέτως αν η σειρά, όπως γράφτηκε, αποτυγχάνει να καταστήσει συμπαθή στους θεατές τον χαρακτήρα της Δούκισσας -η οποία ειδε τη φήμη της να καταστρέφεται ανεπανόρθωτα μετά απ΄αυτό το επεισοδιακό διαζύγιο- η σειρά μας προσφέρει μιά εκπληκτική ερμηνεία απ΄την πρωταγωνίστρια Claire Foy, η οποία μεγαλουργεί και στα τρία επεισόδια, έχοντας τον πλήρη έλεγχο του ρόλου που έχει αναλάβει. Με αξιότατο συμπρωταγωνιστή τον πειστικότατο στο ρόλο του Δούκα, με το υπέροχο κάστρο στη Σκωτία και την αδυναμία στις εύπορες συζύγους, Paul Bettany, η σειρά παρουσιάζει καταστάσεις εξαιρετικά οικείες και διαχρονικές, δυστυχώς. Καταστάσεις επίσης, οι οποίες δεν ανθούν μόνο στα "κατώτερα" κοινωνικά στρώματα, τα οποία απεχθάνονται μετα βδελυγμίας η ωραία Μάργκαρετ και οι όμοιοί της, αλλά και στην ανώτερη εισοδηματική τάξη. Ο αρχικά εντυπωσιασμένος απ' την ομορφιά της Μάργκαρετ, Δούκας (ο οποίος ήταν ήδη παντρεμένος),παραμερίζει σταδιακά για να δώσει τη θέση του στον βαριεστημένο, ανασφαλή και εξαρτημένο απ΄τα χάπια και το αλκοόλ Δούκα, που συμπεριφέρεται άσχημα στη σύζυγό του (ειναι ενδεικτικότατη η σκηνή όπου ο εντελώς σαλταρισμένος Δούκας, αρπάζει απ ΄τον λαιμό τη Μάργκαρετ και αποπειράται να την πνίξει, ρωτώντας τη συνέχεια: "εσύ γιατί είσαι εδω ε; για ποιό λόγο εισ'εδώ;" όταν εκείνη τολμάει να παρατηρήσει πως πληρώνει ήδη πάρα πολλά για τη συντήρηση του τεράστιου πατρογονικού κάστρου του Ίαν, αλλά και για τα δώρα που κάνει στην πρώην σύζυγό του -πολύ καλή η Sophia Myles, ως Λουίζ Κάμπελ)...

"Η αλήθεια στο κρασί" λέει μία λαϊκή ρήση, και ο μεθυσμένος Δούκας, ίσως πρόφερε εκείνη τη στιγμή αυτό που πραγματικά σκεφτόταν, όχι μόνο για την ωραία, φιλήδονη και χειραφετημένη σεξουαλικά Μάργκαρετ ("μ'αρέσει πολύ το σεξ. Κι ειμαι πολύ καλή σ'αυτό", λέει με αυτοπεποίθηση σε φίλη της, την Μωρίν Γκίνες-την υποδύεται εξαιρετικά η Julia Davis),αλλα και για τις προηγούμενες συζύγους του : καλές σύζυγοι ήταν οι φραγκάτες σύζυγοι, αυτές που είχαν αρκούντως υψηλό εισόδημα για να πληρώνουν.








 Είναι αξιοπρόσεκτη η σειρά,όχι μόνο λόγω της εξαίρετης, άξιας βράβευσης Foy,αλλά για για έναν άλλο πιό σημαντικό λόγο : στα τρία επεισόδια μπορούμε να παρακολουθήσουμε αυτό το ανεξήγητο και διαχρονικό-διατοπικό φαινόμενο, να παρουσιάζεται η γυναίκα πάντα ως το μεγάλο κάθαρμα της υπόθεσης και να διαπομπεύεται. Το αν έγιναν ακριβώς έτσι τα πράγματα όπως αναπαριστώνται στη σειρά, ή διαφορετικά, το γνωρίζει μόνο η κοσμική Δούκισσα, κι ο Δούκας. Λέει μία χαρακτηριστικότατη ατάκα η Foy : "κάθε πρωί, δεν ξέρω με ποιόν Ίαν θα ξυπνήσω", και σε άλλη στιγμή : "με πόσους άνδρες είμαι παντρεμένη επιτέλους;",υπονοώντας την "πολλαπλή" προσωπικότητα του συζύγου της όταν βρισκόταν υπό την επήρεια του αλκοόλ.

Ναι, παρουσιάζεται ως ιδιαίτερα κοινωνική και αρνούμενη να παρατήσει τις συνήθειές της γυναίκα η Μάργκαρετ, αλλά γιατί αυτό είναι κακό; ήταν άραγε ένα τέμενος ματαιοδοξίας, ή απλώς μια γυναίκα που τολμούσε να ζεί όπως ήθελε; ένα τραγικότατο περιστατικό που παραλίγο να την είχε στείλει στον τάφο, πρέπει να είχε επιδράσει βαθιά και καθοριστικότατα στον χαρακτήρα της : η Μάργκαρετ σε ηλικία 31 ετών, έπεσε στο φρεάτιο του ασανσέρ σε ένα κτίριο στην Bond street, και έσκασε στο πάτωμα ανοίγοντας το κεφάλι της σαν καρπούζι. Στη σειρά, σε μία σκηνή στις αρχές της γνωριμίας της με τον Κάμπελ, του λέει πως έχει 32 ράμματα και πως δεν επιτρέπει σε κανέναν να τα δεί. Το ότι οι γιατροί, όπως η ίδια λέει αργότερα, της έλεγαν ότι είναι πολύ πιθανό να μείνει παράλυτη, ενώ εκείνη τελικά ξαναπερπάτησε, χαλύβδωσε την αυτοπεποίθησή της, κάτι που ίσως την βοήθησε ψυχολογικά όταν τα ΜΜΕ της εποχής, "βρώμικη Δούκισσα" την ανέβαζαν και "fellatio duchess" την κατέβαζαν. Το ότι, σύμφωνα με το πως παρουσιάζεται το ζευγάρι στη σειρά, φαινεται πως αμφότεροι συνέβαλαν στο να πάει ο γάμος τους κατά διαόλου, αλλά η Μαργκαρετ μόνο, παρουσιαζόταν ως διεστραμμένη, ανήθικη, σεξουαλικά ακόρεστη, ενώ η κακοποιητική συμπεριφορά του Δούκα όπως και οι παράνομες πράξεις που τέλεσε προκειμένου να φέρει αποδεικτικά στοιχεία των εξωσυζυγικών σχέσεων της Μάργκαρετ, πέρασαν στο ντούκου, είναι αυτό που εξοργίζει περισσότερο κι απ'τα εξωσυζυγικά ατοπήματα της Μάργκαρετ η οποία τήρησε σιγή ιχθύος αναφορικά με την ταυτότητα του άνδρα που φαινόταν στην επίμαχη φωτογραφία. Όπως πολύ εύστοχα γράφτηκε, αν αυτό το διαζύγιο συνέβαινε στις μέρες μας, θα λέγαμε ότι η Δούκισσα έπεσε θύμα του λεγόμενου εκδικητικού πορνό (αν και σωστά έχει επισημανθεί, η ατυχέστατη επιλογή της λέξης πορνό για να χαρακτηρίσει την πράξη δημοσιοποίησης ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων για λόγους εκδίκησης). Η ουσία είναι, και αυτό νομίζω φαίνεται ξεκάθαρα στο τελευταίο 20λεπτο, όπου η σεκάνς στο ακροατήριο του δικαστηρίου είναι ενδεικτική της διάχυτης νοοτροπίας για τη θέση της γυναίκας, τις προσδοκίες που έχουν οι άλλοι γιαυτήν, και κυρίως για τα γελοία και εντελώς επιπόλαια συμπεράσματα στα οποία κατέληξε το δικαστήριο. Η ωραία, ματαιοδοξη, πάμπλουτη Δούκισσα, η πλούσια θυγατέρα που ανέκαθεν απασχολούσε τις κοσμικες στήλες με την ομορφιά και την κομψότητά της,η Δούκισσα που περηφανευόταν πως η ζωή της τελικά ήταν στρωμένη με ροδοπέταλα, βλέπουμε να πέφτει θύμα ακριβώς αυτής της ωραιοπάθειας και ματαιοδοξίας της, αφού δεν ήταν αρκετά προσεκτική κατά πως φαίνεται, ώστε να μην διατηρεί πειστήρια των εξωσυζυγικών κατακτήσεών της. Εννοείται πως ο απατημένος Δούκας, παρανόμως πήρε τα ενοχοποιητικά στοιχεία στα χέρια του, αλλά η παράνομη κτήση τους καθόλου δεν φάνηκε ν'απασχολεί τον βλοσυρό δικαστή ο οποίος εκδίκασε την υπόθεση διαζυγίου του ζεύγους. Ο υπολογιστής, κατά πως φαίνεται, Δούκας (ο οποίος 5 βδομάδες μετά το διαζύγιο απ΄την Μάργκαρετ, παντρεύτηκε μια Αμερικανίδα κληρονόμο)με τις ευλογίες/αρωγή του Νόμου και της κοινής γνώμης -αμφότερα,στο βάθος-βάθος αθεράπευτα πατριαρχικά) έκανε κοινώς, ρόμπα τη Μάργκαρετ, κατορθώνοντας να βγάλει σε βάρος της το διαζύγιο.

 

"Always a poodle, only a poodle! That, and three strands of pearls! Together they are absolutely the essential things in life" έλεγε, και αυτοχαρακτηριζόταν "πάντοτε ματαιόδοξη". Είναι χαρακτηριστικό επίσης αυτό που λέει η Μάργκαρετ σε κάποια σκηνή, όταν ήδη έχουν ανοίξει οι ασκοί του Αιόλου, πως ο Νόμος δεν συμπαθεί καθόλου τις γυναίκες που δεν επιδεικνύουν μετάνοια... Πολύφερνη και γοητευτικότατη νύφη ήταν η Μάργκαρετ, και η μεγάλη περιουσία της ήταν το αντιστάθμισμα ακριβώς, της δεινής θέσης της εντός του γάμου της με τον Δούκα, δεινής παρά τα επιφαινόμενα και τα αγαπησιάρικα του πρώτου καιρού. Η Μάργκαρετ, προσπαθούσε να εξασφαλίσει τη θέση της, όταν έβλεπε όλο και πιό συχνά, πως στην ουσία ήταν ένας χρηματοδότης για τον άντρα της, όπως χαρακτηριστικά του λέει : "στην ουσία, τα λεφτά του πατέρα μου ήθελες, τα λεφτά μου". Είναι αμφίβολο λοιπόν, κατά πόσον το άξιο περιφρόνησης πρόσωπο σ'αυτή την υπόθεση-βούτυρο στο ψωμί των ΜΜΕ, ήταν η Μάργκαρετ και όχι ο τιτλούχος σύζυγός της.

 




 








 

Σχόλια