Στο βάθος όλεθρος




Τα παθήματα και τις ζωές της ανώτερης εισοδηματικής τάξης στη Ρωσική Αυτοκρατορία του 19ου αιώνα, απεικονίζει πολύ ωραία η τηλεοπτική σειρά  του BBC,των 6 επεισοδίων με τίτλο WAR AND PEACE (2016) διασκευή του φημισμένου μυθιστορήματος του Λέοντος Τολστόϊ (γόνος αριστοκρατικής οικογένειας και ο ίδιος) σε σκηνοθεσία Tom Harper. Απ'τα 1805 χρονιά όπου ο αυτοκράτορας της Γαλλίας Ναπολέων Βοναπάρτης εισβάλλει στην Αυστρία, μέχρι τα 1812 όπου η τελικά εισβολή του στη Ρωσία στέφεται από εσπευσμένη φυγή, παρακολουθούμε τα μέλη πάμπλουτων οικογενειών - πρίγκηπες και κόμητες έχουν την τιμητική τους-  και πως ο πόλεμος που τους χτυπάει την πόρτα επηρεάζει τον βίο τους.
Εκπληκτικά κοστούμια (δια χειρός Edward K.Gibbon), υποβλητική μουσική που ιδίως στις σκηνές της μάχης προκαλεί ανατριχίλες, ωραιότατοι χώροι(οι εσωτερικοί ιδίως) και απολαυστικές ερμηνείες, συνθέτουν μία πλουσιοπάροχη τοιχογραφία στα σαλόνια της πάλαι ποτέ Ρωσικής Αυτοκρατορίας, ένα υπέροχο εικαστικώς, έπος μεγαλείου, αλαζονίας, προικοθηρίας και απέλπιδων ερώτων. Στο πολυπρόσωπο,προνομιούχο,σύμπαν της σειράς, συνυπάρχουν οι πάντες: καταχρεωμένοι ευγενείς (όπως η οικογένεια του ωραίου Νικολάϊ Ροστόφ-ένας εξαιρετικός και πεντάμορφος Jack Lowden- και της φρέσκιας σαν τριαντάφυλλο γλυκύτατης και πανέμορφης,αλλά τραγικά επιπόλαιας Νατάσα-Νατάλια- η Lily James είναι πειστικότατη στο ρόλο της), μονόχνωτοι πρίγκηπες με την "καλή" κουβέντα σ'εφεδρεία για όποιον τολμήσει να διαταράξει την ακύμαντη και μέσα στην αφθονία καθημερινότητά τους (όπως είναι ο πρίγκηπας Νικολάϊ Μπολκόνσκι- ένας απολαυστικότατος Jim Broadbent, η απαραίτητη κωμική νότα σ'αυτό το δράμα), καθ' έξιν προικοθήρες (όπως είναι τα τρία αρπακτικά της οικογένειας Κουράγκιν, ήτοι ο πατέρας-πρίγκηπας Βασίλι Κουράγκιν-εξίσου απολαυστικός ο Stephen Rea- και τα γοητευτικά τέκνα του, ο νεαρός Ανατόλι- ο Callum Turner του The Capture- και η πριγκίπισσα Ελένα- η Tuppence Middleton), αφοσιωμένες κόρες που υπομένουν σιωπηλά την απόρριψη και την αγνωμοσύνη των γονέων τους (όπως είναι η κόρη του πρίγκιπα Μπολκόνσκι, Μάρυα-πάντα αισθαντική η Jessie Buckley-  αδελφή του γοητευτικού Αντρέϊ Μπολκόνσκι- πολύ καλός ο James Norton),και ιδεαλιστές ευγενείς, που θέλουν ν'αλλάξουν τον κόσμο προς το καλύτερο, όπως είναι ο κόμης Πιέρ Μπαζούκοφ- νόθος κληρονόμος του πλουσιότερου άνδρα στη Ρωσία, αυτός που τελικά ευνοήθηκε απ΄τον θανόντα, ο οποίος φαίνεται πως είχε αφήσει το "γενετικό αποτύπωμά" του σ' όλη την επικράτεια.Ο Paul Dano στον ρόλο του αδέξιου κοινωνικά, πάμπλουτου (και γιαυτο εν μία νυκτί άκρως επιθυμητού γαμπρού) και μεγαλόκαρδου Πιέρ είναι εξαίρετος, τα πλάνα της σειράς μ'αυτόν (μαζί μ'αυτά των δείπνων και των χορών) είναι τα καλύτερα, και θυμίζουν στιγμιότυπα από πίνακες του φημισμένου Ρώσου ζωγράφου Ilya Repin. Ιδιαίτερης μνείας αξίζουν όμως και ο Adrian Edmondson υποδυόμενος τον γλυκύτατο πρίγκηπα Ίλια Ροστόφ,η Greta Scacchi που υποδύεται την σύζυγό του, Κόμησα Νατάλια Ροστόβα, και ο Tom Burke,ένας εντελώς Ντοστογιεφσκικής κοψιάς Φέντια Ντολόκωφ, φίλος του καλόκαρδου Πιέρ.



Ανάμεσα στα δύο άκρα κοινωνικότητας θα έλεγα- τον γλυκύτατο και πάντα φιλόξενα γενναιόδωρο πρίγκηπα Ίλια Ροστόφ και τον μονίμως ξινό και γκρινιάρη πρίγκηπα Νικολάϊ Μπολκόνσκι- πλήθος χαρακτήρων υποφέρουν και βασανιζονται (όσο μπορούν να υποφέρουν εύποροι και εξασφαλισμένοι οικονομικά άνθρωποι) χωρίς να φαντάζονται καν πόσο θ'αλλαξει η ζωή τους αλλά και οι ίδιοι μετά την ναπολεόντια λαίλαπα που σαρώνει τη χώρα.
Στο τελευταίο επεισόδιο με το πολύ συγκινητικό φινάλε, βλέπουμε ανέλπιστα ζευγαρώματα να λαμβάνουν χώρα, ούτε και οι ίδιοι οι εμπλεκόμενοι δεν φαντάζονταν πως θα κατέληγαν με τα πρόσωπα που καταλήγουν να περάσουν το υπόλοιπο του βίου τους, αλλά αυτή η κλονιστική αλλαγή δεν φαίνεται να ισχύει για όλους- κάποιοι όπως η κοσμική Άννα Πάβλοβα Σερέρ -η πάντα καθηλωτική Gillian Anderson- απλώς συνεχίζουν να συμπεριφέρονται σα να μη συνέβη απολύτως τίποτα στον ευρύτερο κόσμο. 
 Αξίζουν την προσοχή μας οι δύο μεγαλόκαρδοι της ιστορίας : ο κόμης Πιέρ Μπαζούκωφ και η πριγκίπισσα Μάρυα, το πολύ ενδιαφέρον εδώ (εκτός απ΄το ότι υποστηρίζεται πως ο χαρακτήρας του Πιέρ αποτελεί το alter-ego του Τολστόϊ,και ότι για τον χαρακτήρα της Μάρυα βασίστηκε στην μορφή της μητέρας του που έχασε πριν γίνει 2 ετών), είναι αυτός ο συνδυασμός απερίγραπτου πλούτου και μεγαλοψυχίας. Σε μία σκηνή η πριγκίπισσα Μάρυα, κληρονόμος πλέον και αυτή του στριμμένου και συναισθηματικά τσιγκούνη πατέρα της, λέει χαρακτηριστικά : "έχω τόσα χρήματα που δεν ξέρω τι να τα κανω", και ο εντελώς αντι-ερωτικός Πιέρ από κει που αντιμετωπιζόταν σαν τον κλόουν των σαλονιών, μόλις μαθεύτηκε τι ακριβώς κληρονόμησε έγινε περιζήτητος, αυτός όμως απτόητος μένει στην ουσία πιστός στην μεγαλύτερή του αγάπη και το ότι τελικά...ανταμείβεται συναισθηματικά είναι γιαυτόν η μεγαλύτερη περιουσία που θα μπορούσε να έχει.



Μεγάλα πάθη μικρών (στον χαρακτήρα), πολλάκις, ανθρώπων βλέπουμε σ' αυτήν την τόσο προσεγμένη σειρά, το αν έμαθαν και τι από τα πάθη τους το ξέρουν μόνο οι ίδιοι.




Trivia :

  • Τα γυρίσματα έγιναν σε Λιθουανία, Ρωσία και Λετονία.
  • Στη σειρά ακούγονται ρώσικα τραγούδια και εκκλησιαστική λειτουργία στα σλάβικα.
  • Ο Guardian έγραψε για τη σειρά " it's totally perfect, striking exactly the right balance between drama and wit, action and emotion, passion and humour".


























Σχόλια