Το μωρό της Ντόροθι




Ιντριγκαδόρικο μείγμα ψυχολογικού,κυρίως, τρόμου,ανείπωτης οικογεν.τραγωδίας αλλά και θρησκευτικής εμμονής, είναι η σειρά σκηνοθεσίας M.Night Shyamalan, N.Antal,A.Oatrander, D.Sackheim και L.Bruhlmann,με τον τίτλο SERVANT.
Η σειρά της μίας σεζόν και των 10, ημίωρων, επεισοδίων έχει λάβει ήδη το πράσινο φως και για 2η σεζόν, αν και προσωπικά πιστεύω πως δεν χρειάζεται. Ποιός ο λόγος να τραβήξεις απ΄τα μαλλιά μία άκρως ιντριγκαδόρικη περίπτωση ψυχοπαθολογίας ως απόρροια μίας οικογενειακής τραγωδίας (όπως αυτή που βίωσε το καλοβαλμένο ζευγάρι των Τέρνερ) όταν σ’αυτά τα δέκα επεισόδια έχεις κατορθώσει να αιχμαλωτίσεις την προσοχή του θεατή, ο οποίος ήδη απ ΄το πρώτο επεισόδιο γνωρίζεται με το παράλογο : το νέο, ωραίο και εύπορο (αν κρίνουμε απ΄τη σπιταρώνα που συντηρεί) ζεύγος της Ντόροθι και του Σων Τέρνερ προσπαθούν να διαχειριστούν τον απερίγραπτο πόνο τους για την απώλεια του μωρού τους του μόλις 13 εβδομάδων Τζέρικο. Τί ακριβώς συνέβη στο τρισχαριτωμένο μωράκι, κι αυτό είναι πολύ σημαντικό, δεν βλέπουμε ποτέ ευθέως, και δεν αποκτούμε ποτέ μία σαφή εικόνα του τι ακριβώς έπαθε : ακόμη κι ο επιρρεπής στα ναρκωτικά και το ποτό αδελφός της Ντόροθι, Τζούλιαν (φοβερός ο Rupert Grint,ο χαζούλης κολλητός του Χάρι Πότερ, πλήρης διαφοροποίηση ο χαρακτήρας που υποδύεται εδώ απ΄αυτόν του «καλού,γλυκού Ρον» ) έχει κάποιες φρικτές αναδρομές του τραγικού συμβάντος, αλλά μόνο τα δικά του μάτια αντικρύζουν το ανείπωτο εμείς, οι θεατές, μόνο στα 3 τελευταία επεισόδια κταλαβαίνουμε τι πιθανότατα συνέβη, κάτι που μπορεί πολύ εύκολα να σε καθίσει στο εδώλιο του κατηγορουμένου και ταυτόχρονα να σ’απαλλάξει, αφού όπως λέει ο συντετριμμένος ακόμη Σων (ο Tobby Kebbell),γαστρονομικός σύμβουλος σ’ εστιατόρια ή όπου αλλού ζητήσουν τις υπηρεσίες του professional bon-vivant” αυτοσυστήνεται στην συνεσταλμένη και με δυσοίωνη αύρα, νταντά Ληάν « όπως μας είπε η Αστυνομία, περίπου 40 τέτοια περιστατικά συμβαίνουν τον χρόνο».
Εάν ο παθιασμένος με τη δουλειά του σεφ Σων Τέρνερ (προκαλούν τρόμο ορισμένα γαστρονομικά «επιτεύγματά» του, κι αυτό είναι ίσως ένα σαρκαστικό κλείσιμο ματιού σ’ όλους αυτούς τους πολύ μοδάτους και τολμηρούς μαγείρους οι οποίοι μαγειρεύουν γρύλους, τους τηγανίζουν και πασπαλίζουν με ζάχαρη και βαφτίζουν αυτό το «έδεσμα» μ’ ένα ευφάνταστο όνομα για να καταφέρουν τους πελάτες τους να το φάνε ─ οι πεινασμένοι για life-style κυρίως…) αποτελεί τον πιό ισορροπημένο πόλο στο σπίτι τους, αυτόν που δεν φαίνεται να έχει θρυμματιστεί ψυχικώς απ΄την τραγωδία,είναι οι δυό γυναικείες παρουσίες, η συντετριμμένη μάνα Ντόροθι και η παράξενη, μ’ έναν ελαφρύ ιδεοψυχαναγκασμό ίσως, συνεσταλμένη αλλά παρατηρητικότατη νταντά Ληάν, οι οποίες παρασύρουν τον θεατή.


Η Lauren Ambrose υποδυόμενη την ωραία Ντόροθι Τέρνερ- πολυάσχολη ρεπόρτερ στον τοπικό τηλεοπτικό σταθμό, είναι έξοχη : απ΄το πρώτο κιόλας επεισόδιο είναι αυτή η υπογείως υστερική συμπεριφορά της που ξεχειλίζει από έγνοια και δοτικότητα προς τον μικρούλη γιό της, η οποία προκαλεί την ανησυχία και τον τρόμο στο μυαλό του θεατή για τον λόγο ότι το μωράκι δεν είναι αληθινό… Ο αληθινός Τζέρικο, ο οποίος πέθανε και βύθισε τους γονείς του στο πένθος, «αντικαταστάθηκε» από μία reborn doll, στα πλαίσια μίας υποτίθεται transitory object therapy, η οποία βοηθάει την πάσχουσα από κατατονία (λόγω της τραγωδίας) Ντόροθι, ν’αναρρώσει. Η ωραία Ντόροθι, η κοινωνική Ντόροθι, η εξωστρεφής και εργασιομανής, λατρεύει μία άψυχη κούκλα και προσλαμβάνει γκουβερνάντα για την κούκλα… Ιδού η βάση της παράνοιας αλλά και του τρόμου, αν σκεφτούμε πως ποτέ στη σειρά δε βλέπουμε τη Ντόροθι να συνειδητοποιεί  πως νταντεύει μία κούκλα κι όχι το αληθινό μωράκι της. Ο τρόμος γεννιέται επειδή δεν ξέρουμε τι σκέφτεται η Ντόροθι : έχει επίγνωση του «παιχνιδιού» κι απλώς υποκρίνεται χάριν της θεραπείας της, ή πιστεύει ότι αυτό το πλάσμα μέσα στην κούνια είναι ο αληθινός Τζέρικο ; και τί θα συμβεί άραγε, αν «ξυπνήσει» και καταλάβει; Τί θα συμβεί αν η παράξενη Ληάν, αρνηθεί να παίζει (κι ας καλοπληρώνεται γιαυτο) αυτό το παιχνίδι και αντιμετωπίσει την κούκλα Τζέρικο ως αυτό που είναι : ένα άψυχο αντικείμενο ;
Δεν το πηγαίνει εκεί όμως αυτή η σειρά αν και η ανατριχιαστική αληθοφάνεια της reborn doll-Τζέρικο, προσφέρεται και υπάρχουν 2 σκηνές συγκεκριμένα που οι έχοντες ιδιαίτερη ευαισθησία στα ζητήματα παιδικής κακοποίησης, θα ουρλιαξουν. Όπως επίσης η παράξενη και ολιγομίλητη Ληάν (πειστικότατη η Nell Tiger Free ─ η Μαρσέλα Μπαράθεον του GoT) που τρώει μόνο ντοματόσουπα, διαβάζει τη Βίβλο και έχει μία μανία με την τακτοποίηση των αντικειμένων γύρω της, προκαλεί μία ανησυχία : η Ληάν είναι μόλις 18 ετών, και μάλλον ενσαρκωνει τον δυνάμει πειρασμό για τον Σων, άλλωστε κι ο κουνιάδος του, Τζούλιαν, το πρώτο που τον ρωτάει είναι : “Is she hot ? ”. Στο εντελώς μαστουρωμένο μυαλό του Τζούλιαν, ήδη προβάλλεται η «ταινία» της καυτής εξωσυζυγικής συνεύρεσης του ταλαίπωρου Σων με την κοπελίτσα των 18 Μαϊων.


Όμως η παράξενη, και σαν φιγούρα βγαλμένη από θρησκευτικό πίνακα, κοπέλα δεν έχει έρθει στο σπίτι των Τέρνερ για να τους διαλύσει το γάμο, είναι άλλος ο ρόλος και η…αποστολή της κι εδώ ακριβώς, μέσω της παρουσίας της νεαρής απ΄το Γουισκόνσιν εισάγεται το θεολογικό στοιχείο στην ιστορία, κάνοντάς την μία απίστευτη περίπτωση δεύτερης ευκαιρίας, ας το πούμε έτσι.
Αυτό που ξεκινάει ως ψυχολογικό θρίλερ που θυμίζει πολύ αμυδρά το θρυλικό Rosemarys Baby του Polanski, πολύ αμυδρά όμως, αυτό που προκαλεί τρόμο με την εισαγωγή του παραλογισμού απ΄το πρώτο κιόλας επεισόδιο : η αντιμετώπιση μιάς άψυχης κούκλας σα να ήταν ζωντανός άνθρωπος, όσο οδεύει προς το φινάλε, μετατρέπεται σε μία συνομιλία μεταξύ του Θεού και των ανθρώπων, εν προκειμένω του χαροκαμμένου ζεύγους των Τέρνερ. Με την κρίσιμη όμως, καθοριστική και καταλυτική παρέμβαση αυτής της λεπτοκαμωμένης κοπελίτσας. Ποιά είναι η Ληάν ; Τί  είναι ; γιατί με την άφιξή της αρχίζουν να συμβαίνουν διάφορα περίεργα στους Τέρνερ κυρίως; «Ξέρεις πολλούς να έχουν μία δεύτερη ευκαιρία Τζούτζου ; » ρωτάει ο πατέρας του Τζούλιαν τον γιό του, στο τελευταίο επεισόδιο.
Μπορεί να ξεγίνει αυτό που έγινε; αυτό το τραγικό και φρικτό που συνέβη; Μπορούμε να συγχωρήσουμε την αφηρημάδα; Και ναι και όχι, μας απαντάει αυτή η σειρά. Η ανατριχιαστική και τόσο ταιριαστή με την ατμόσφαιρα της σειράς, μουσική είναι του Trevor Gureckis.



Trivia :
§  Ο Shyamalan είχε δηλώσει ότι επιθυμεί η σειρά να έχει 6 σεζόν, ή 60 ημίωρα επεισόδια.
§  Τα γυρίσματα έγιναν στη Φιλαδέλφεια. Ο Ιταλός σεφ Mark Vetri ήταν ο γαστρονομικός σύμβουλος για τις σκηνές μαγειρικής, που δεν είναι και λίγες.
§  Τον Ιανουάριο του 2020 η Francesca Gregorini κατέθεσε αγωγή σε βάρος των παραγωγών της σειράς, μεταξύ αυτών και ο Shyamalan, ισχυριζόμενη προσβολή της πνευματ.ιδιοκτησίας της, επειδή η σειρά μοιάζει με την ταινία της The Truth About Emanuel. Οι Syamalan και Basgallop (ο δημιουργός της σειράς) απάντησαν ότι δεν ξέρουν καν την ταινία και οι όποιες ομοιότητες είναι καθαρά συμπτωματικές.





Σχόλια