Κληρονομιά


Γοητευτικότατο θρίλερ με μία πρωτότυπη εκδοχή περί ντετερμινισμού και κατηγορικότητας του οικογενειακού παρελθόντος, είναι η ταινία του Brian OMalley με τίτλο THE LODGERS (2017), με τη δράση να τοποθετείται στην επαρχιακή Ιρλανδία του 1920.
Ο Έντουαρντ και η Ρέητσελ είναι δίδυμοι,μόλις έγιναν 18 ετών. Άλλοι έφηβοι στη θέση τους θα έκαναν τρελό πάρτι για να το γιορτάσουν, οι ίδιοι όμως αντιμετωπίζουν  την ενηλικίωσή τους με τρόμο. Παρά τις σεναριακές ατέλειες που πιστεύω πως έχει η ταινία, αυτό που την κάνει αξιοθέατη είναι πρωτίστως η καταπληκτική φωτογραφία της (δια χειρός Richard Kendrick)/ ατμόσφαιρα. Υπέροχα πλάνα που θυμίζουν πίνακες του J.E.Millais, η υποβλητικότατη ατμόσφαιρα που κυκλώνει το υπέροχα τρομερό σπίτι όπου ζούν τα δύο πεντάρφανα αδέλφια (η έπαυλη Loftus Hall στην Ιρλανδία, το πιό στοιχειωμένο σπίτι στη χώρα όπως φημολογείται) και το πολύ ταιριαστό  πρωταγωνιστικό δίδυμο των Bill Milner- Charlotte Vega που υποδύονται τα καταραμένα αδέλφια, αιχμαλωτίζουν τον θεατή και σίγουρα τον αποζημιώνουν για τις όποιες σεναριακές ελλείψεις, οι οποίες δοκιμάζουν ως ένα βαθμό την υπομονή του.
Ο νεαρός Bill Milner, ο μονίμως δύσθυμος Έντουαρντ,είναι εξαιρετικόςμία λιγνή φιγούρα, ντυμμένη πάντα στα μαύρα, γατζωμένος συναισθηματικά απ΄την αδελφή του που λατρεύει (ίσως παραλατρεύει),έχει ακριβώς την σκοτεινή και δυσοίωνη όψη που έχουν και οι χαρακτήρες των ιστοριών του E.A.Poe. Ο Έντουαρντ είναι θα έλεγα, ο φορέας της συντήρησης, του αμετάβλητου σ’αυτή την ιστορία προπατορικών, κυριολεκτικά, αμαρτημάτων, συνεχούς εγκλεισμού κι αποκλεισμού απ΄τον έξω κόσμο. Τρείς περίεργοι κανόνες έχουν επιβληθεί στους τρομοκρατημένους εφήβους : - πρέπει να βρίσκονται στα κρεβάτια τους πριν τα μεσάνυχτα, - δεν πρέπει κανείς ξένος να μπεί στο σπίτι και αν ο ένας απ΄τους δύο επιχειρήσει να φύγει, η ζωή του άλλου τίθεται σε κίνδυνο.
Είναι η ωραία Ρέητσελ (πειστικότατη και πανέμορφη η Charlotte Vega) που υπό την επήρεια του πόθου αρχίζει να παραβιάζει τους κανόνες που έχουν θέσει τα φαντάσματα της επιβλητικής έπαυλης, είναι η δική της συμπεριφορά που αρχίζει  ν’ανησυχεί τον Έντουαρντ ο οποίος την απειλεί  « θα πεθάνω αν μ’ αφήσεις», είναι η επαφή της δεσποσύνης με τον έξω κόσμο και συγκεκριμένα με τον Σων− γιό της μπακάλισσας του χωριού ( το ένα «δάνειο» του GoT είναι ο Eugene Simon, ο φανατικός στρατιώτης-μοναχός της Σέπτας) που αρχίζει να ερεθίζει περισσότερο τα στοιχειά της λίμνης κοντά στην έπαυλη, και να μας κάνει γνωστό το φρικτό μυστικό που τυραννάει τα δύο αδέλφια αλλά και την οικογένειά τους για αιώνες.
Παραμένει ασαφές αν ο δικηγόρος της οικογένειας κύριος Μπέρμινχαμ (το δεύτερο «δάνειο» του GoT, ο αχώνευτος Άρχοντας Φρέϊ – David Bradley) γνώριζε την τραγική (και νοσηρή) ιστορία των προγόνων των δύο εφήβων, και έχει μεγάλο ενδιαφέρον η ανατροπή που σημειώνεται στο φινάλε της ταινίας, και από γοτθικό θρίλερ την μεταμορφώνει σε αλληγορία περί…πάλης των τάξεων : μεταξύ του νεαρού ερωτοχτυπημένου χωριάτη Σων, και της μυστηριώδους πεντάμορφης Ρέητσελ, υπάρχει η απειλή της προαιώνιας φρικτής τιμωρίας που πλημμυρίζει κάθε μεσάνυχτα την έπαυλη και βαραίνει αμείλικτη πάνω απ΄τα κεφάλια τουςαν πω ποιός επικρατεί θα προδώσω την πλοκή αυτής της τόσο όμορφα φτιαγμένης ταινίας με τη φρικτή ιστορία κρυμμένη στα σπλάχνα της.
Μπορούμε άραγε να ξεφύγουμε οριστικά απ’ το οικογενειακό μας περιβάλλον; μήπως το κουβαλάμε πάντα και παντού μαζί μας; κι αν τελικά ξεφύγουμε, ποιοί (θα) είμαστε ;

Trivia :
·       Τα γυρίσματα έγιναν στην έπαυλη Loftus Hall η οποία θεωρείται το πιό στοιχειωμένο  σπίτι της Ιρλανδίας. Οι ντόπιοι λένε πως το έχει στοιχειώσει ο Διάβολος και το φάντασμα μίας νέας γυναίκας. Το οίκημα ανήκει πλέον στην οικογένεια Quigley και αποτελεί τουριστικό αξιοθέατο με μεγάλη επισκεψιμότητα.



Σχόλια