Του Θεού γυναίκα

 


Απτις καλύτερες τηλεοπτικές δουλειές φέτος, είναι η σειρά των 7 επεισοδίων με τον τίτλο LOVE & DEATH, σκηνοθεσίας  Lesli Linka Glatter και Clark Johnson, βασισμένη στο βιβλίο Evidence of Love :A true story of passion and death in the suburbs “Love & Death In Silicon Prairie, Part I and II” των Jim Atkinson και John Bloom,αλλά και σε άρθρα της Texas Monthly.

Η σειρά αφορά στην τραγική υπόθεση της δολοφονίας της δασκάλας Μπέτι Γκορ απ’την φίλη της Κάντι Μοντγκόμερι, εξαιτίας του ότι η δεύτερη είχε συνάψει εξωσυζυγική σχέση με τον σύζυγο της πρώτης… σημειωτέον πως αμφότερες οι γυναίκες, αλλά και οι σύζυγοί τους, ήταν μέλη της τοπικής εκκλησίας των Μεθοδιστών, στο Wylie του Τέξας, όλα αυτά στα τέλη της δεκαετίας του 1970.

Η πρωταγωνιστική τετράδα των E.Olsen, P.Fugit, L.Rabe και J.Plemons είναι εξαιρετική, με μπροστάρισα την εκπληκτική πραγματικά, Olsen η οποία δικαίως έχει εισπράξει ευμενέστατες κριτικές για την ερμηνεία της. Με φοβερή ανασύσταση  της εποχής, ωραίο και ταιριαστό soundtrack (το τραγούδι των τίτλων έναρξης είναι το θρυλικό Dont let Me Be Misunderstood  στην εκτέλεση του 1964, όταν είχε βγεί δηλαδή, με την Nina Simone να ερμηνεύει), σφιχτοδεμένο σενάριο και μια συγκλονιστική σεκάνς, αυτή της δολοφονίας της Μπέτι απ΄την Κάντι, η σειρά απεικονίζει απολαυστικά και σε όλη του τη μεγαλοπρέπεια, το γνωστό πατροπαράδοτο κλισέ «πατρίς-θρησκεία-οικογένεια» όπως τηρείται απ΄τους κατοίκους του Wylie, και μέλη της τοπικής ενορίας.

Η φαινομενικά ειδυλλιακή και ήρεμη μέσα σε μία ατέρμονη και ασφαλή επανάληψη, καθημερινότητα της ζουμερής, νεότατης και αεικίνητης Κάντι Μοντγκόμερι, μητέρας ήδη, δύο ανηλίκων, τρυφερής συζύγου του Πατ Μοντγκόμερι (ο Patrick Fugit ,η μεγάλη έκπληξη της σειράς, είναι ο ηθοποιός που υποδύθηκε τον έφηβο που ακολουθούσε κατά πόδας το συγκρότημα των StillWater στη θρυλική ταινία Almost Famous),και ενεργότατου μέλους της τοπικής εκκλησίας των Μεθοδιστών, αρχίζει να διαταράσσεται  εξαιτίας του απρόσμενου ερωτικού ενδιαφέροντος που αυτή αρχίζει ν’αναπτύσσει για ένα έτερο μελος της ίδιας ενορίας, τον ‘Αλαν Γκορ (είναι φοβερή η μεταμορφωση του Plemons [σύζυγος της Kirsten Dunst] για τον ρόλο του συζύγου της Μπέτι και αιτίας κατά βάθος της τραγωδίας που ακολούθησε− στρουμπουλός, με γελοιοδέστατη κόμμωση, ασπρουλιάρης και καθόλου μα καθόλου σέξι, τραβάει την προσοχή, Κύριος οίδε γιατί, της ωραίας Κάντι, η οποία αργότερα θα εξομολογηθεί στην κολλητή της φίλη, Σέρι [πειστικότατη η Krysten Ritter] πως ο ‘Αλαν είναι πολύ….καλοφτιαγμένος ανατομικώς… ).

Το πάρα πολύ ενδιαφέρον σ’αυτή τη σειρά-ακτινογραφία μιας συζυγικής απιστίας, και των απρόβλεπτων συνεπειών που αυτή έχει όχι μόνο στα εμπλεκόμενα μέρη αλλά και στον περίγυρο (στενότερο ή ευρύτερο), είναι νομίζω, η σκιαγράφηση του χαρακτήρα της μοιραίας Κάντι Μοντγκόμερι, όπως δηλαδή την υποδύεται η υπέροχη Elizabeth Olsen : η Κάντι, παρόλο που είναι μέχρι κεραίας, αναθρεμμένη με τα πατροπαράδοτα αμερικάνικα ιδεώδη, φαίνεται να διαφέρει από πολλά μέλη ενοριών. Πανέμορφη (η αληθινή Κάντι πάντως υπολείπετο μακράν, της ωραίας Olsen),χυμώδης, έξυπνη και πάντα άψογη εμφανισιακώς, η Κάντι δεν είναι ούτε στεγνή ούτε αντιερωτική, κι ας έχει επιτρέψει στον λόγο του Θεού να εισβάλλει στη ζωή της. Ανικανοποίητη με τη ζωή της, επιθυμεί συνεχώς περισσότερα, και αυτό μάλλον εξηγεί και την παρακολούθηση μαθημάτων δημιουργικής γραφής αλλά και τα σχέδιά της μαζί με την Σέρι, να συνεταιριστούν. Η Κάντι δηλαδή μοιάζει να είναι κατά τι εκτός του κλουβιού «σπίτι-παιδιά-εκκλησία», ασχέτως αν διαπρέπει και στα τρία… Είναι χαρακτηριστικότατη η ατάκα της προς την πάστορα της ενορίας-στενή της φίλη και μέντορά της θα μπορούσαμε να πούμε : ”I did everything, the house, the kids, the meals. Wheres the pay-back?” τη ρωτάει αγανακτισμένη, και δεν είναι καθόλου τυχαίο μάλλον ότι η…εξέγερση της Κάντι πυροδοτείται απ΄τα σκανδαλώδη (για τα ήθη της τοπικής ενορίας) νέα, του διαζυγίου που πήρε η πάστοράς τους Τζάκι. Μιά σχέση έγινε κομμάτια, και ξαφνικά τα θρύψαλλα πετάχτηκαν δεξιά-αριστερά στην τοπική κοινωνία, κι ένα απ΄αυτά βρήκε την ωραία Κάντι κατακέφαλα ούτως ειπείν.Η γεμάτη καθημερινότητά της με τις διάφορες ασχολίες της που αφορούσαν τη συντήρηση του σπιτιού της και την ανατροφή των παιδιών της με τον Πάτ Μοντγκόμερι, όλες αυτές οι χρονοβόρες, εκνευριστικές και άκρως εξουθενωτικές (απλήρωτες) δουλειες που οι κυρίες του οίκου κάνουν ανέκαθεν, και δεν τους μένει ελεύθερος χρόνος για τον εαυτό τους, μοιάζουν να μην έχουν γραπώσει για τα καλά την νεαρή (30 ετών τότε) Κάντι, η οποία είναι ακόρεστη ψυχή και χωρίς να έχει και ιδιαίτερες αναστολές αποφασίζει να συνάψει εξωσυζυγική σχέση με τον Αλαν Γκορ! Στα πρώτα επεισόδια που παρακολουθούμε την απολαυστικότατη  Olsen να επεξεργάζεται στο μυαλό της αυτή την ιδέα, της συζυγικής απιστίας της,βλέπουμε την νεαρή Μεθοδίστρια να προσεγγίζει στα ίσια τον μουρόχαβλο ελαφρώς, ‘Αλαν ο οποίος ομοίως, δεν δείχνει να σοκάρεται ή εξοργίζεται απ΄την πρόταση που του κάνει η Κάντι,αλλά έχει βεβαίως ακόμη τις αμφιβολίες του. Και είναι κωμικοτραγικές οι απανωτές συσκέψεις των υπό σκέψη παράνομων εραστών, όπου πυρετωδώς φτιάχνουν πινακάκια με τα υπέρ και τα κατά μιάς πιθανής εξωσυζυγικής τους σχέσης, σε μια προσπάθεια να εκλογικεύσουν μέχρι αηδίας, αυτό που νιώθουν, αυτό το ανεπίτρεπτο και ανήθικο υπό το πρίσμα της αυστηρής μονογαμίας και της συζυγικής πίστης.

 




 Η  προκοπή που η ακούραστη Κάντι επιδεικνύει στα του οίκου της, εκτείνεται και στον χειρισμό της απιστίας της, 2 χρόνια κράτησε το ειδύλλιό της με τον ‘Αλαν Γκορ, και οι απατημένοι σύζυγοι ένθεν κι ένθεν (η Μπέτι και ο Πάτ δηλαδή) φαίνεται πως δεν είχαν πάρει χαμπάρι, αποτέλεσμα προφανώς της πολύ καλής συννενόησης των δύο παράνομων εραστών αναφορικά με το που θα συναντιούνται κλπ. Προκαλεί γέλια θα έλεγα, το πρώτο ερωτικό ραντεβού των δύο παράνομων εραστών, όπου η καλή νοικοκυρά Κάντι, έχει ετοιμάσει ολόκληρο λουκούλειο γεύμα για τον εραστή της, έχοντας φέρει μαζί της στο ξενοδοχείο που συναντιούνται, καλάθι του πικ-νικ και τραπεζομάντηλο (!!!!).

‘Εχει άφθονο υλικό για ψυχαναλυτική μελέτη αυτή η σειρά, και ιδιαίτερα η προσωπικότητα της Κάντι, όπως ενσαρκώνεται απ΄την έξοχη Olsen.  Δεν είναι μόνο η διάχυτη αίσθηση εκλογίκευσης, και επιθυμίας ελέγχου της παραμικρής λεπτομέρειας της εξωσυζυγικής περιπετειούλας τους (οι δυο εραστές, συμφωνούν εξαρχής, πως αν στην πορεία κάποιος απ΄τους δύο αρχίσει να αναπτύσσει συναισθήματα για τον άλλο, αυτός ο άλλος θα έχει το δικαίωμα να τερματίσει τη σχέση− άκουσον άκουσον, δύο άνθρωποι που αναπνέουν το λόγο του Θεού, συνάπτουν σχέση μόνο για σεξ) που αξίζει την προσοχή μας, είναι κυρίως η συμπεριφορά-στάση της ανθρωποκτόνου Κάντι, μετά την αιματηρότατη τραγωδία, η οποία Κάντι είναι η ενσάρκωση του περίφημου δικαιώματος αυτο-υπόθαλψης/μη αυτό-ενοχοποίησης.

Πόσες φορές δεν έχουμε διαβάσει στις εφημερίδες για την «ψυχρή στάση της δολοφόνου» και λοιπά που ο Τύπος αρέσκεται να γράφει αγνοώντας τις δαιδαλώδεις ψυχικές διεργασίες του ανθρώπου που πέρασε το όριο που δεν  έπρεπε επουδενί να περάσει, και σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να διδάξει την επανάληψη της πράξης του; Η Κάντι Μοντγκόμερι, μακέλεψε την Μπέτι Γκορ με 41 τσεκουριές –η σχετική σκηνή είναι συγκλονιστικότατη, και οι δύο ηθοποιοί πλήρως ενταγμένες στους ρόλους θύτη και θύματος−, έπλυνε επιμελώς τα αίματα απ’ το πρόσωπο και τα χέρια της, και έφυγε απ΄το σπίτι του θύματος όπως είχε έρθει, εκείνο το πρωί της 13ης Ιουνίου του 1980 : με το αμάξι της, το οποίο φρόντισε να παρκάρει μπροστά στο σπίτι του θύματος. Γιατί σκότωσε η Κάντι την Μπέτι; προς τι όλη αυτή η δολοφονική μανία που μετέτρεψε την κουζίνα του θύματος, σε κανονικό σφαγείο; Ήταν αναγκαίες 41 (!!!!) τσεκουριές; Δεν είναι μόνο οι ψυχολόγοι που «κάνουν πάρτι» με τον χαρακτήρα της Κάντι, αλλά και οι νομικοί και δη δικηγόροι, όπως ο φίλος και μέλος επίσης της τοπικής εκκλησίας των Μεθοδιστών, Ντον Κράουντερ (ένας φοβερός Tom Pelphrey, ιδίως στα τελευταία επεισόδια) : δεν είχε κίνητρο η Κάντι για να φονεύσει την Μπετι, λέει ο δικηγόρος στο δικαστήριο των ενόρκων. Δεν πήρε τις απαραίτητες προφυλάξεις που μία…επιμελής δολοφόνος όφειλε να πάρει, προ της πράξης της : να φροντίσει να μην γίνει αντιληπτή. Εδώ η Κάντι πήγε λέει και πάρκαρε τ’αυτοκίνητό της έξω απ΄το σπίτι του θύματος, προφανέστατα επειδή όταν την επισκέφτηκε φουριόζα εκείνο το μοιραίο πρωινό του Ιουνίου, δεν είχε προσχεδιάσει να τη φονεύσει, ούτε είχε τέτοια πρόθεση.

Στα δύο τελευταία επεισόδια όπου παρακολουθούμε  την δίκη τελικώς της Κάντι Μοντγκόμερι για την δολοφονία της Μπέτι Γκορ, πολλά ανατρέπονται, και το «τα φαινόμενα απατούν» θριαμβεύει για άλλη μια φορά, επειδή ακριβώς είναι μία κρίσιμη λεπτομέρεια στα συγκλονιστικά πραγματικά περιστατικά που συντάραξαν την τοπική κοινωνία, η οποία και όπλισε το χέρι της Κάντι, αλλά και της έδωσε και το μεγαλύτερο υπερασπιστικό ατού… Και ακριβώς σ’αυτή τη λεπτομέρεια πάτησε, ως όφειλε, ο δικηγόρος της (ο οποίος της τονίζει, πως δεν έχει εμπειρία από χειρισμό ποινικών υποθέσεων, αυτός με αστικά αδικήματα ασχολείται) και έδωσε την «παράστασή» του στο δικαστήριο των ενόρκων.

 


Το άκρως ενδιαφέρον αυτής της τραγικής ιστορίας, είναι ότι το θύμα, η δασκάλα Μπέτι Γκορ, μητέρα και η ίδια δύο παιδιών, και υποφέρουσα από επιλόχειο κατάθλιψη, σκιαγραφήθηκε στη δίκη της Κάντι, ως ,όχι και τόσο καλός χαρακτήρας… Στην ουσία βλέπουμε δηλαδή, τον παμπόνηρο Ντον να προσπαθεί να μετατοπίσει την προσοχή των ενόρκων, απ΄την αποτρόπαιη πράξη της Κάντι, στο ποιόν του θύματος, σα να υπονοεί πως «έτσι κακοχαρακτήρας που ήταν,καλά να πάθει», και είναι πολύ ωραίο το στήσιμο της επ΄ακροατηρίω διαδικασίας, όπου σύμφωνα με το αμερικάνικο δικαιϊκό σύστημα, η ποινική δίκη διεξάγεται κατ’αντιδικία εισαγγελικής αρχής και υπεράσπισης.

‘Ηταν τελικά η Κάντι, μια ψυχρή δολοφόνος, που κατάφερε να τους κοροϊδέψει όλους μετά την πράξη της, ακόμη και τον ίδιο της το σύζυγο (όπως της επισημαίνει ο εισαγγελέας), ή μήπως ό,τι έκανε, αυτό το φρικτό που έκανε, το έκανε εν αμύνη, επειδή έπρεπε να σώσει τη ζωή της με κάθε τρόπο; Η Κάντι δεν ηθελε σε καμία περίπτωση −ισχυρίζεται η ίδια, αλλά και ο συνήγορός  της− να σκοτώσει την δύστυχη Μπέτι, πώς είναι δυνατον;! Αφού ήταν τόσο καλές  φίλες, εν πάσει περιπτώσει είχαν αγαθές σχέσεις τα δύο ζευγάρια λόγω της γνωριμίας των παιδιών τους.

Η έτερη κρισιμη και φρικτή λεπτομέρεια των 41 τσεκουριών, είναι κι αυτή μια ακόμη ευκαιρία για να επιδείξει ο καπάτσος Ντον τις ικανότητές του στον χειρισμό των ενόρκων, και εδώ έρχεται η βοήθεια της ψυχιατρικής. ″Our case is that you had an emotional break” ανακοινώνει ο Ντον στην πελάτισσά του,αυτή θα είναι η υπερασπιστική τους γραμμή μαζί με τον βασικό αμυντικό ισχυρισμό φυσικά, πως ό,τι έκανε η Κάντι, το έκανε αμυνόμενη.

Είχαν αποτέλεσμα οι ισχυρισμοί της Κάντι; προφανώς και είχαν αφού η απόφαση ήταν άκρως ευνοϊκή γιαυτήν. Να είχε άραγε σημασία ότι το σώμα των ενόρκων (στην εκτός οθόνης δίκη) αποτελείτο κατά πλειοψηφία από γυναίκες;ή μήπως τα πραγματικά περιστατικά, όπως έλαβαν χώρα μέσα στο σπίτι των Γκορ εκείνο το ηλιόλουστο πρωινό του καλοκαιριού, δεν άξιζαν άλλη ετυμηγορία;

 


 

Trivia :

·        Η δίκη της Κάντι Μοντγκόμερι, κράτησε ακριβώς 8 μέρες…η απόφαση των ενόρκων (9 γυναίκες και 3 άνδρες) ήταν απαλλακτική για την κατηγορούμενη. Αποδείχτηκε από τη νεκροψία που έγινε στο κατακρεουργημένο σώμα της Μπέτι Γκορ, ότι δεν ήταν έγκυος τη στιγμή που δολοφονήθηκε. Η Κάντι επικαλέστηκε νόμιμη άμυνα για την πράξη της, ισχυρισμός που αποκρούστηκε απ΄τον εισαγγελέα ο οποίος μίλησε για υπέρβαση των ορίων της νόμιμης άμυνας εκ μέρους της (όμοια διάταξη υπάρχει και στον ελληνικό Π.Κ).

·        Το 1990 βγήκε ταινία με πρωταγωνίστρια την Barbara Hershey στο ρόλο της Κάντι Μόρισον (ρόλος που βασίστηκε στον χαρακτήρα της Κάντι Μοντγκόμερι), και είχε τίτλο A Killing In A Small Town. Το 2022, είχαμε επίσης άλλη μία τηλεοπτική σειρά για την υπόθεση της Μοντγκόμερι, αυτή τη φορά με πρωταγωνίστρια την Jessica Biel και τίτλο Candy. Εκείνη έκανε πρεμιέρα στο κανάλι Hulu, ενώ αυτή εδώ,στο HBO τον Απρίλιο του 2023.

 

 



Σχόλια