Τί κάνει ο σεισμός στον βράχο : The Crown tv series / s.5

 



‘Ηταν μάλλον ατυχία,ή παρέμβαση του Θεού της μοναρχίας, η μη σύμπτωση της πρεμιέρας του 5ου κύκλου της σειράς THE CROWN, με τον εορτασμό της σύλληψης του Guy Fawkes και της αποτυχημένης απόπειράς του ν’ανατινάξει το βρετανικό Κοινοβούλιο, τότε, στις 5 Νοεμβρίου του 1605… Διότι ο 5ος κύκλος έκανε πρεμιέρα στις τηλεοπτικές οθόνες στις 9 Νοεμβρίου και όχι στις 5, προφυλάσσοντας έτσι την βασιλική οικογένεια και τους πολλούς, δυστυχώς, θιασώτες της μοναρχίας, από εγκεφαλικό επεισόδιο.

Παρά όμως την,εικάζουμε, έγκαιρη ενημέρωση του παλατιού, σχετικά με τα θέματα που θα έθιγε  και αυτή η σεζόν (έτσι τουλάχιστον έχει δηλώσει ο δημιουργός της σειράς,Peter Morgan) ο προτελευταίος κύκλος αυτής της πανάκριβης παραγωγής, αποδεικνύεται ιδιαίτερα φαρμακερός, διότι ασχολείται με την ωραία και τόσο θλιμμένη πριγκίπισσα, την Νταϊάνα φυσικά, και τη μεγάλη κρίση που πέρναγε εκείνη την περίοδο ο γάμος της με τον διάδοχο στον αγγλικό θρόνο, πρίγκηπα Κάρολο. Με το βασικό καστ να έχει αλλαξει για να συμβαδίζουν ηλικιακώς, οι χαρακτήρες του δράματος με τους ηθοποιούς που τους ενσαρκώνουν,δύο εκ των βασικότερων προσώπων, λάμπουν δια των εξαιρετικών ερμηνειών που μας χαρίζουν οι ηθοποιοί που τις υποδύονται : η Imelda Staunton, διαδεχόμενη την Olivia Colman στο ρόλο της βασίλισσας Ελισάβετ Β',είναι τίποτα λιγότερο από εκπληκτική. Στην εξαιρετική ομοιότητά της ,με την,μακαρίτισσα πλέον, μονάρχη, συμβάλλει τα μάλα η εξαίρετη δουλειά που έχει γίνει με τα κοστούμια και τις κομμώσεις, κάτι το οποίο ακολουθείται και στα υπόλοιπα βασικά μέλη του Οίκου των Γουίνδσορ, ώστε να βλέπουμε την E.Debicki, τον J.Pryce, τον D.West, τη L.Manville, την Claudia Harrison και την O.Williams και να νομίζουμε πως αντικρύζουμε, την ωραία Νταϊανα,τον Φίλιππο-Δούκα του Εδιμβούργου (σύζυγος της βασίλισσας), τον Κάρολο, την πριγκίπισσα Μαργαρίτα,την πριγκίπισσα ‘Αννα και την πέτρα του σκανδάλου, Καμίλα Πάρκερ-Μπόουλς αντιστοίχως.

Μπορεί ο Morgan να δηλώνει πως ” The Crown is a love letter to her” [εννοώντας τη βασίλισσα], αλλά η δική μου αίσθηση μετά την παρακολούθηση των 10 ωριαίων σχεδόν επεισοδίων ήταν μιά λεπτή ισορροπία ανάμεσα στην αγάπη για τους διάσημους ενοίκους του Μπάκινχαμ (και του Μπαλμόραλ, και του Σάντρινχαμ),και στην ανάδειξη (για άλλη μία σεζόν) του εντελώς απαράδεκτου, σκανδαλώδους, πανάκριβου και προσβλητικού για τη νοημοσύνη των πολιτών, θεσμού της μοναρχίας, την οποία χρυσοπληρώνουν δια μέσου της φορολογίας τους, αυτοί ακριβώς οι πολίτες που κουνάνε κατενθουσιασμένοι σημαιάκια, ουρλιάζουν εκστασιασμένοι, και περιμένουν κατά χιλιάδες για ένα βλέμμα ή νεύμα της βασίλισσας ή των υπολοίπων μελών της βασιλικής οικογένειας. Φερειπείν είναι εξόχως ειρωνικά τα τελευταία λεπτά του 9ου επεισοδίου, όπου ενώ προηγουμένως έχουμε παρακολουθήσει την κατάρρευση της έγγαμης σχεσης μεταξύ Καρόλου-Νταϊάνας, βλέπουμε πλάνα απ΄την κοσμοπλημμύρα στους δρόμους του Λονδίνου την ημέρα των βασιλικών γάμων. Και αυτό είναι μόνο ένα παράδειγμα της πελώριας αμφισημίας/ειρωνείας που διατρέχει αυτή τη σεζόν θεωρώ, η οποία καλύπτει την χρονική περίοδο 1991-1997, κατά την οποία η βασίλισσα έγινε μάρτυρας σημαντικοτατων γεγονότων (πέρα απ΄την επικύρωση δια δικαστικής απόφασης του χωρισμού του γιού της απ΄την Νταϊάνα) : η παράδοση του Χονγκ-Κονγκ στην Κίνα, μετά από 150 χρόνια «βρετανικής διοίκησης» όπως λέει χαρακτηριστικά ο πρίγκηπας Κάρολος που εκφωνεί λόγο εκεί εξ ονόματος της βασίλισσας μητρός του. Αλλά και η ήττα του πρωθυπουργού Τζων Μέητζορ (ένας φοβερός Jonny Lee Miller) απ΄τον κύριο Τόνι Μπλερ-ηγέτη του Εργατικού Κόμματος. Ενδεικτική βεβαίως του πόσο…Εργατικός ήταν ο κύριος Μπλερ, είναι ίσως η ατάκα που ξεστομίζει ο Κάρολος σε προσωπική συνάντησή του μαζί του, όπου τον συγχαίρει για την εκλογική του νίκη, και παρομοιάζει το κόμμα των Εργατικών με «σοσιαλιστικό τρακτέρ» το οποίο ο Μπλερ μετέτρεψε σε «αγωνιστικό αυτοκίνητο»…







‘Εχει γίνει βεβαίως κατανοητό πιστεύω, μετά από τόσες σεζον, όπου το πάντα επαρκέστατο καστ μας χάρισε εξαιρετικές ερμηνείες, ότι η Βασίλισσα αλλά και οι λοιποί καλοθρεμμένοι του παλατιού, σκοτίστηκαν σε τελική ανάλυση ποιο κόμμα είναι στην Κυβέρνηση της χώρας. Αυτό που τους ενδιαφέρει άμεσα, αυτό που τους καίει είναι αν η εκάστοτε κυβέρνηση θα εξυπηρετεί τα συμφέροντα της μοναρχίας, εν προκειμένω, τι θα γίνει με την βασιλικη θαλαμηγό την Britannia την οποία είχε «βαφτίσει» η ίδια η βασίλισσα (βλεπουμε και την έξοχη Claire Foy πάλι, που την υποδύθηκε σε νεότερη ηλικία) η οποία τα χει φάει τα ψωμιά της (και τα ναυτικά μίλια) και μάλλον είναι καιρός ν’αποσυρθεί, και δεν γίνεται να μην αντιληφθεί ο θεατής, εκεί στο 10o και τελευταίο επεισόδιο της σεζόν, τον παραλληλισμό της ένδοξης θαλαμηγού με την βασίλισσα φυσικά, την Ελισάβετ η οποία έχει ήδη κλείσει 40 χρόνια στο θρόνο (το 1992, επ΄ευκαιρία του εορτασμού του ρουμπινένιου ιωβηλαίου της, είχε εκφωνήσει τον περίφημο annus horribilis speech). Και είναι ο Κάρολος (ο Dominic West, έχει πετύχει νομίζω κάτι πολύ παράξενο- κατορθώνει να κάνει στα μάτια μας, τον, πλέον βασιλιά, γιό της Ελισάβετ, συμπαθή) ο οποίος  παρουσιάζεται σαν ο φορέας του εκμοντερνισμού του θεσμού της μοναρχίας, αυτός που είναι διατεθειμένος να συζητήσει και να δεχτεί λύσεις που και τ’αντικρουόμενα συμφέροντα θα προσπαθούν να εναρμονίσουν, αλλά και θα συμβάλλουν στην σταθερότητα του θεσμού μέσα στο χρόνο…

Οι δύο γυναίκες στη ζωή του διαδόχου, η σύζυγός του Νταϊάνα και η κρυφή ερωμένη του, η Καμίλα Πάρκερ-Μπόουλς, ενσαρκώνονται θαυμάσια απ΄τις Elizabeth Debicki και Olivia Williams αντιστοίχως. Η φυσιογνωμική ομοιότητα δε που έχει επιτευχθεί και στις δύο είναι εκπληκτική.Το ίδιο ισχύει και με την εξαίρετη Imelda Staunton, η οποία δίνει ρέστα υποδυόμενη την μακροβιότερη μονάρχη, θα την χαρούμε σημειωτέον και στην επόμενη και τελευταία σεζόν της σειράς.

Περιέργως δεν βλέπουμε ούτε ένα πλάνο σ’αυτή τη σεζόν, με τις κρίσεις βουλιμίας που ταλαιπωρούσαν την Λαίδη Νταϊάνα-πριγκίπισσα της Ουαλλίας (κάτι που βλέπαμε στην ταινία του Pablo Larrain, Spencer), αλλά βλέπουμε τον κατοπινό μοιραίο έρωτά της, τον πάμπλουτο Ντόντι Αλ-Φαγιέντ να προσπαθεί κι αυτός να υπάρξει μακριά απ΄την βαριά (και μονίμως επικριτική) σκιά του πατέρα του. Ανδρες με λεφτά που ταλαιπωρούνται απ’τους γονείς τους (βλ.Ντόντι αλλά και τον Κάρολο) και πανέμορφες γυναίκες που είτε προσαρμόζονται (βλ.την σύζυγο-πρώην μοντέλο, του πατρός Αλ Φαγιέντ) στα χούγια του συζύγου και του περιβάλλοντός του, είτε σηκώνουν κεφάλι, και επιμένουν να ορίζουν οι ίδιες τον εαυτό τους και τη ζωή τους (όπως προσπαθούσε να κάνει η ταλαίπωρη Νταϊάνα).






Νομίζω πως η σεκάνς του φιλικού γεύματος ανάμεσα στους πλέον, χωρισμένους Κάρολο και Νταϊάνα, στο 9ο επεισόδιο, είναι κομβικής σημασίας, ακριβώς επειδή αποδεικνύει ότι τελικά αυτός ο γάμος ήταν καταδικασμένος εξ αρχής, και πως αλλιώς άλλωστε αφού κανονίστηκε απ΄τους γονείς του Καρόλου, επειδή αυτό θα έκανε καλό στη μοναρχία (το τί επιθυμούσε ο ίδιος, και το ότι, όπως άλλωστε ομολογεί στην πρώην σύζυγό του, ήταν με άλλη ερωτευμένος από τότε, προφανώς δεν ελήφθη καθόλου υπόψιν). Είναι εξαιρετική αυτή η σκηνή, γιατί δημιουργεί μια μικρή ελπίδα ότι τώρα που τα πράγματα πήραν το δρόμο του αμετάκλητου χωρισμού μεταξύ τους, τώρα που μιλάνε πιό αποφορτισμένα και αποστασιοποιημένα, τώρα ίσως μπορέσουν να συννενοηθούν, αλλά όχι, η μικρή αυτή ελπίδα πεθαίνει εν τη γεννέσει της, με τα επικριτικά και πικρόχολα λόγια του Καρόλου προς την ευαίσθητη Λαίδη Ντι. Ενώ όμως μας δημιουργείται η εντύπωση της αντιπαράθεσης ως ένα βαθμό ανάμεσα στον διάδοχο και την αυστηρή μονάρχη μητέρα του, μια άλλη σκηνή, αυτή της κατ’ ιδίαν συζήτησης ανάμεσα στην Νταϊάνα και τη βασίλισσα, λίγο πριν βγεί στον αέρα του BBC η περίφημη συνέντευξη της πρώτης, όπου είπε την θρυλική φράση : «ήμασταν τρείς  σ’αυτό το γάμο» , δείχνει πιστεύω, ότι όλα τα μέλη της βασιλικής οικογένειας, αν ξύσεις προσεκτικά την επιφάνεια της ευγένειας, της μεγαλοψυχίας, και της τάχα μου ανεκτικότητας, ενδιαφέρονται μόνο για ένα πράγμα : να μην θιγούν τα προνόμιά τους, να μη χάσουν αυτή την πλουσιοπάροχη ζωή με τις στρατιές των υπηρετών να προλαμβάνουν και να φροντίζουν τα πάντα για λογαριασμό τους. Είναι αυτή ακριβώς η σκηνή, η οποία φυτεύει θεωρώ πολύ ωραία τον σπόρο της αμφιβολίας : να ήταν άραγε όντως μια διαταραγμένη ναρκισσίστρια η Νταϊάνα, που έβλεπε παντού υπονομευτές και εχθρούς, ή αντιθέτως, έχουμε ένα εξαιρετικό παράδειγμα gaslighting και μάλιστα από γυναίκα σε γυναίκα; Αφού η ίδια η βασιλισσα, διαβεβαιώνει τη νύφη της, ότι ποτέ και σε καμία περίπτωση δεν ειπε κάτι άσχημο γιαυτήν, ακόμη κι όταν οι υπόλοιποι πέταγαν αγανακτισμένοι, σχόλια σε βάρος της. Είναι φοβερή αυτή η σκηνή, όπου βλέπουμε την εξουθενωμένη ψυχικά Νταϊάνα, να θέλει να πιστέψει την πεθερά της, δεν υπάρχει μεγαλύτερο μαρτύριο : να σε καθησυχάζει, να σε διαβεβαιώνει ο συνομιλητής σου, αλλά εσύ να μη μπορείς ν’αφεθείς στο λόγο του, να μην πείθεσαι όσο κι αν το θέλεις, όσο κι αν η βασανισμένη ψυχή σου και το τελείως φουρτουνιασμένο μυαλό σου πάνε με γοργά βήματα προς τα κεί. Ο σύζυγος της βασίλισσας, ο Φίλιππος-Δούκας του Εδιμβούργου (απολαυστικότατος ο Jonathan Pryce, που διαδέχτηκε τον Tobias Menzies) δεν στερείται ούτε αυτός ευγένειας και πατρικής τρυφερότητας όταν συνομιλεί με την Νταϊάνα,δεν υπάρχει όμως καμία αμφιβολια ότι τα λόγια του προς αυτήν και το βλέμμα του, της λένε ένα πράγμα : «κάτσε καλά, κράτα κλειστό το στοματάκι σου, και μην τολμήσεις να μας βλάψεις». Η εθελοτυφλία του βασιλικού ζεύγους (της Ελισάβετ και του Φίλιππου) έναντι του καταφανώς δυσλειτουργικού γάμου του παιδιού τους ήταν τουλάχιστον εκνευριστική. Την τραγική κατάληξη δεν την βλέπουμε σ’αυτή τη σεζόν, μαζί της (με τον τραγικό θάνατο της λαοπρόβλητης πριγκίπισσας), θ’ασχοληθεί εκτενώς η 6η σεζον,όπως ανακοινώθηκε τον Οκτώβριο του 2022.
















Trivia :

·        Η παρούσα σεζόν δέχτηκε αρνητικές κριτικές εξαιτίας της…υπερβολικής «ποιητικής αδείας» - κάποια σεναριακά ευρήματα ξεσήκωσαν διαμαρτυριες, όπως το ότι εμφανίζεται ο Κάρολος να προσπαθεί να προσεταιρισθεί τους πρωθυπουργούς Μεητζορ και Μπλερ,να τον βοηθήσουν να πείσει την Ελισάβετ να παραιτηθεί του θρόνου, χάριν εκείνου. ‘Η το ότι βλέπουμε τον Φίλιππο, να έχει μια εξωσυζυγική περιπετειούλα (αν και δεν βλέπουμε τίποτα το σεξουαλικό ανάμεσά τους) με την χήρα σύζυγο του βαφτισιμιού του, Λαίδη Ρόμσεϋ (την υποδύεται η Natascha Mcelhone). Μέχρι και η dame Judy Dench σχολίασε αρνητικά τη σεζόν, και ο τέως πρωθυπουργός Μέητζορ,διέψευσε ότι έλαβε χώρα ποτέ επί πρωθυπουργίας του, αυτό το περιστατικό με τον Κάρολο, χαρακτηρίζοντας το όλο εύρημα ως ″barrel-load of malicious nonsense”.

·        Στη σκηνή όπου η βασιλική οικογένεια απολαμβάνει τα πυροτεχνήματα, βλέπουμε και το ομοίωμα του Guy Fawkes, το οποιο καίγεται στις 5 Νοεμβρίου, εις ανάμνησιν της αποτυχημένης προσπάθειάς του ν’ανατινάξει το βρετανικό Κοινοβούλιο, και της σύλληψής του το πρωί εκείνης της μέρας. «Η νύχτα του Γκάϊ Φωκς» γιορτάζεται στο Ηνωμένο Βασίλειο και σ’ άλλες χώρες.

·        Τα γυρίσματα της 6ης σεζόν, ξεκίνησαν τον Αύγουστο του 2022, με μία μικρή διακοπή σ’ενδειξη σεβασμού, όταν πέθανε η βασίλισσα Ελισάβετ.Η περίοδος που θα καλύπτει είναι τέλη της δεκαετίας του 1990 με αρχές του 2000.

·        Η ιδιωτική τηλεφωνική συνομιλία ανάμεσα στον Κάρολο και την Καμίλα, απηχεί το σκάνδαλο με την ονομασία Camillagate ή Tampongate.

·        Το διαζύγιο ανάμεσα στους Κάρολο και Νταϊανα, ονομάστηκε war of the Waleses.

·        Λόγω της αρνητικής κριτικής που δέχτηκε η σειρά, το Netflix έβαλε προειδοποίηση στη σύνοψη της σειράς στην ιστοσελίδα του καθώς και στην περιγραφή στο yt του τρέηλερ για την 5η σεζόν : «fictional dramatisation inspired by real events”.

·        Τον Απρίλιο του 2022, ανακοινώθηκε πως το Netflix και η εταιρεία παραγωγής Left Bank είχαν κάποιες προκαταρκτικές συζητήσεις σχετικά με ένα prequel της σειρας.

 

 



























 

 

Σχόλια