Ακάνθινη καρδιά



Παραγνωρισμένο αριστούργημα τρόμου και φρίκης στο Διάστημα, αποτελεί η ταινία του Paul W.S.Anderson, με τίτλο EVENT HORIZON (1997). Εισπρακτική αποτυχία στις αίθουσες αλλά με λαμπρή καριέρα στα video-club μετά,η ταινία του Anderson θυμίζει πάρα πολύ άλλα προγενέστερα ή μεταγενέστερα αριστουργήματα επιστημονικής φαντασίας που έχουν στοιχειώσει τις σκέψεις μας (βλ. Alien [1979], Solaris [1972], Sphere [1998], αλλά και το πιό πρόσφατο Interstellar [2014] ). Η ανθρώπινη υπεροψία, το πάθος και η εμμονή με την Επιστήμη και η αλαζονία ως παρενέργεια των φορέων της, αλλά και οι πιό ενδόμυχοι φόβοι και επιθυμίες, είναι το υλικό αυτής της τρομερής ταινίας, με την εκπληκτική φωτογραφία δια χειρός Adrian Biddle- απίστευτα πλάνα,υποφωτισμοί όπου χρειάζεται και το εφιαλτικό εσωτερικό αυτού του παράξενου, λες σαρκοβόρου διαστημοπλοίου, του Event Horizon του τίτλου, το οποίο εξαφανίστηκε μυστηριωδώς ενώ εισερχόταν σε μία Μαύρη Τρύπα. Τεχνητή Μαύρη Τρύπα, δημιούργημα του Δρ. Γουήρ (ένας εξαιρετικός Sam Neil), ο οποίος όπως παινεύεται περιγράφοντας το δημιούργημά του στο πλήρωμα του έτερου διαστημοπλοίου διάσωσης ονόματι Lewis and Clark, έδινε τη δυνατότητα στο Event Horizon να κάνει μιά...παράκαμψη κατά κάποιο τρόπο, να διπλώσει τον χωρό-χρονο μέσω μίας χωροχρονικής σήραγγας, μίας βαρυτικής παραμόρφωσης (gravitational distortion, gravity drive).
Αν αυτές οι έννοιες κάτι σας θυμίζουν, αυτό είναι καλό σημάδι, και το πολύ ιντριγκαδόρικο μ'αυτή την ταινία είναι πως η έννοια της Μαύρης Τρύπας και της περίφημης σκουληκότρυπας στον χωρόχρονο, (που απασχόλησε τα μάλα τους χαρακτήρες της ταινίας του Chr.Nolan, Interstellar), αναφέρεται και εδώ, υπάρχει μάλιστα κομβικής σημασίας σκηνή στην αρχή της ταινίας, όπου ο Δρ.Γουήρ περιγράφει παραστατικά σε τι συνίσταται αυτο το gravity drive. Τι ακριβώς δημιούργησε αυτός ο κρυψίνους επιστήμονας, και τι ολέθρια αποτελέσματα έχει η επαφή του πληρώματος διάσωσης μαζί του, είναι κάτι που παρακολουθούμε έκπληκτοι στην 1 ώρα ταινίας, μ΄ένα τελευταίο 20λεπτο απόλυτης φρίκης και καταστροφής. Τα ειδικά εφέ είναι θεαματικότατα και ο τρόμος που κυκλώνει αυτή την ταινία ήδη απο την σοκαριστική εναρκτήρια σεκάνς, δεν πηγάζει τόσο απ΄όσα φρικιαστικά αντικρύζουν τα μάτια του πληρώματος, όσο απ΄όσα δεν βλέπουν. Δεν ανέφερα τυχαία παραπάνω το εμβληματικό Solaris του Ταρκόφσκι, και το εξαιρετικό Sphere του Barry Levinson : οι πιό κρυφοί πόθοι/καημοί του πληρώματος του Lewis and Clark, καθώς και η ικανότητα του μοιραίου διαστημοπλοίου να προκαλεί παραισθήσεις (ή έτσι να νομίζουν τα πρόσωπα), οι ψυχολογικές προβολές αλλά και η ευάλωτη ή ευερέθιστη φύση όλων (που βρίσκει πάντα ευκαιρία να αναδυθεί στην επιφάνεια), στοιχεία που εντοπίζονται στις δύο προαναφερόμενες ταινίες, ανιχνεύονται και στην ταινία του Anderson,προκαλώντας περίεργες και επικίνδυνες καταστάσεις, κάνοντας την Υποπλοίαρχο Σταρκ (η Joely Richardson) να παρατηρήσει ότι το διαστημόπλοιο Event Horizon αντιδρά στην παρουσία των μελών του πληρώματος διάσωσης, σα να είναι ζωντανός οργανισμός...



 "The dark inside me, from the other place" λέει σαν υπνωτισμένος ο κλονισμένος Τζάστιν- μέλος του πληρώματος διάσωσης, ο πρώτος που επηρεάζεται απ΄το άκρως επικίνδυνο και γοητευτικό κατασκεύασμα του Δρ.Γουήρ, του επιστήμονα που κουβαλάει μιά προσωπική τραγωδία η οποία έχει αφήσει τα ίχνη της στο δημιούργημά του : τα εκπληκτικά πλάνα της ταινίας όπου βλέπουμε το εξωτερικό του μοιραίου διαστημοπλοίου καθώς και την "καρδια" του, όπως αποκαλεί τρυφερά ο Δόκτωρ το κατασκεύασμα που ανοίγει μιά πύλη  σε άλλη χωροχρονική διάσταση,θυμίζουν τους εφιαλτικούς πίνακες του H.R.Giger ARh+ ο οποίος σημειωτέον, ήταν ο σχεδιαστής του φρικιαστικού Alien για την εμβληματική ομότιτλη ταινία,σκηνοθεσίας Ridley Scott. Εκτός του πάρα πολύ καλού Sam Neil, αξίζουν ιδιαίτερης μνείας και ο Jason Isaacs στο ρόλο του γιατρού του πληρώματος, και ο Sean Pertwee υποδυόμενος τον Σμιθ, ο μόνος που ανοιχτά επιτίθεται στον παράξενο δόκτορα και τον ρωτάει επίμονα που διάολο τους έμπλεξε.
"You can't leave. She won't let you",τους λέει ο σημαδεμένος απ΄την απώλεια της συζύγου του δόκτορας, και καθόλου τυχαία προσφωνεί she το διαστημόπλοιο που στα σπλάχνα του κρύβει μόνο θάνατο και φρίκη. 



 "Νόμιζες ότι θα παραβείς τους νόμους της Φυσικής χωρίς συνέπειες;" ουρλιάζει οργισμένος ο Σμιθ προς τον Δρ.Γουήρ, αλλά αυτός δεν πτοείται,είναι απολύτως δοσμένος στο δημιούργημά του, που μοιάζει τόσο απειλητικό και παγιδεύει το πλήρωμα διάσωσης σ' ένα συνεχές διαδοχικής εξόντωσης. Ας σημειωθεί ότι η δράση τοποθετείται στα 2047- 27 χρόνια μετά τη χρονιά που διανύουμε- καθιστώντας την ανησυχητικά επίκαιρη.
Το ότι η ταινία του Anderson, απηχεί άλλες πολυαγαπημένες κι εμβληματικές ταινίες επιστημον.φαντασίας, περιέργως δεν την υπονομεύει, αντιθέτως είναι πολύ συναρπαστική δουλειά με τη σωστή διάρκεια και με τις μετρημένες σκηνές φρίκης να δίνουν στην ατάκα του Δρ. Γουήρ ένα ανησυχητικό νόημα και να συνδέουν την κατασκευασμένη πραγματικότητα της ταινίας με τη δυνάμει πραγματικότητα που διαμορφώνουν τα επιστημονικά επιτεύγματα : "Hell is just a word. Reality is much much worse"...






Trivia :
  • Ο σεναριογράφος της ταινίας, Philip Gisner δήλωσε ότι το Warhammer 40000 αποτέλεσε μεγάλη επιρροή για την πλοκή.
  • Για τη σεκάνς του αιματοβαμμένου οργίου στο διαστημόπλοιο Event Horizon, επιστρατεύθηκαν ηθοποιοί ταινιών πορνό για να είναι πιό ρεαλιστικό το αποτέλεσμα.
  • Πολλοί κριτικοί χαρακτήρισαν την ταινία "The Shining  in Space".
  • Τον Αύγουστο του 2019 ανακοινώθηκε ότι η Paramount και η Amazon studios σχεδιάζουν τηλεοπτική σειρά βασισμένη στην ταινία του Anderson.














Σχόλια