Το λευκό έκρυβε μυστικά


Στην μακρά σειρά των μεταφορών του συναρπαστικού μυθιστορήματος του Wilkie Collins σε μεγάλη και μικρή οθόνη,προστίθεται και η πιό πρόσφατη μίνι σειρά (5 επεισοδίων), σκηνοθεσίας Carl Tibbetts με τον τίτλο του βιβλίου : THE WOMAN IN WHITE. Η σειρά προβλήθηκε απ΄το κανάλι BBC-One τέλη Απριλίου με αρχές Μαϊου 2018. Νομίζω− χωρίς να έχω δεί τις προηγούμενες διασκευές, αλλά έχοντας διαβάσει το εξαιρετικό μυθιστόρημα− πως έχει γίνει πολύ προσεγμένη δουλειά που υποστηρίζεται απ΄τις πολύ καλές ερμηνείες του καστ, τα υπέροχα κοστούμια, σκηνικά και την πολύ όμορφη φωτογραφία. Με ιντριγκαδόρικους τίτλους έναρξης και την 28 ετών Ιρλανδή ηθοποιό Jessie Buckley (η υπέροχη Λόρνα Μπόου της σειράς Taboo) στον βασικό ρόλο της Μάριαν Χάλκομπ,τον ομορφούλη και τόσο συμπαθή Ben Hardy ( ο Δρ.Πολιντόρι στην περσινή Mary Shelley) να υποδύεται τον σεμνό δάσκαλο ζωγραφικής Γουώλτερ Χάρτραϊτ, και την εξαιρετική σε διπλό ρόλο Olivia Vinall υποδυόμενη την ευειδή Λώρα Φέρλι, η σειρά μ’ ένα υποδειγματικό σενάριο κατορθώνει μέσα σε 5 επεισόδια να μας παρουσιάσει τα πιό κρίσιμα γεγονότα απ΄αυτά που περιγράφονται εξαντλητικά στις 800 σελίδες του βιβλίου (μιλάω για την ελληνική έκδοση) και τα οποία αποδεικνύουν περίτρανα αυτό που ο Henry James πίστωσε στον Wilkie Collins επ’ ευκαιρία της συγγραφής αυτού του μυθιστορήματος το οποίο στην εποχή του είχε κάνει πάταγο : «στον Collins πρέπει να πιστωθεί η εισαγωγή στην μυθιστοριογραφία  των πλέον απίστευτων μυστηρίων, αυτών που καραδοκούν έξω από τις πόρτες μας».
Εξώγαμα τέκνα, πλούσιες κληρονόμοι, υποχόνδριοι κηδεμόνες, αδίστακτοι προικοθήρες ,ισόβιες φιλίες και απίστευτες δολοπλοκίες παρουσιάζονται στη σειρά μεταφέροντας πολύ πετυχημένα το ζοφερό κλίμα των σελίδων του βιβλίου.
Είναι εξαιρετικά ενδιαφέρων ο τρόπος που υποδύεται την Μάριαν Χάλκομπ, “of the finest creations in all Victorian fiction” όπως έχει χαρακτηριστεί, η φοβερή Jessie Buckley. Καθόλου άσχημη (με έντονη τριχοφυία στο πανωχείλι, περιγράφεται στο βιβλίο), πανέξυπνη, αφοσιωμένη στη αγαπημένη της ετεροθαλή αδελφή Λώρα, όχι όμως με τη λανθάνουσα υστερία και εμμονή που διέκρινα εγώ τουλάχιστον, στο μυθιστόρημα, η Μάριαν δεν είναι καμιά υποτακτική δεσποσύνη του 19ου αιώνα, αλλά μία προάγγελος της γυναικείας χειραφέτησης.
Και μπορεί βεβαίως η απίστευτη ιστορία να διαδραματίζεται στη Βικτωριανή Αγγλία, αλλά η Μάριαν τολμάει να σηκώσει κεφάλι,να πάρει πρωτοβουλίες και να συνεργαστεί στενά με τον ωραίο κι ερωτοχτυπημένο με τη Λώρα, Γουώλτερ προκειμένου να σώσουν την τελευταία απ ΄την ασύλληπτη δοκιμασία στην οποία παγιδεύτηκε, στην ουσία εξαιτίας του εκνευριστικά εγωπαθή και κατ’ουσίαν αδιάφορου θείου της (ο Charles Dance, μετά τον εφιαλτικό δικηγόρο Τάλκινχορν του Ζοφερού Οίκου και τον εξίσου επικίνδυνο πατριάρχη Λάνιστερ στο Game of Thrones, επανέρχεται υποδυόμενος απολαυστικά έναν μάλλον επιπόλαιο και γιαυτό άκρως επικίνδυνο για τους τρίτους,ευγενή).
Αξιοσημείωτη είναι όπως είπα, και η ερμηνεία της Olivia Vinall η οποία υποδύεται αισθαντικά τη Λώρα Φέρλι (ετεροθαλή αδελφή της Μάριαν) αλλά και την ταλαίπωρη ύπαρξη ονόματι Ανν Κάθερικ, ο διπλός ρόλος ερμηνευμένος απ’ την ίδια ηθοποιό  δεν είναι μόνο μία πρώτης τάξεως ευκαιρία επίδειξης υποκριτικής δεινότητας απ΄την ηθοποιό, αλλά συμβάλλει πολύ ωραία και στην πρόκληση της απαραίτητης σύγχυσης στο μυαλό του θεατή, η οποία τον εξιτάρει και συντηρεί αμείωτο το ενδιαφέρον του. Αξιοπρόσεκτος είναι επίσης και ο Riccardo Scamarcio υποδυόμενος τον άκρως επικίνδυνο κόμη Φόσκο, ο ένας εκ των δύο κακών της ιστορίας, ο άλλος είναι ο προικοθήρας σερ Πέρσιβαλ,στενός φίλος του Φόσκο, τον υποδύεται πειστικότατα ο Dougray Scott. Στο εξαιρετικό 3ο επεισόδιο, όπου παρακολουθούμε σε πλήρη άνθηση τι σήμαινε να είσαι γυναίκα με περιουσία στην Αγγλία του 19ου αιώνα, και η Vinall αλλά και ο Scott υποδύονται πειστικότατα το ζευγάρι με μοναδικό συνδετικό κρίκο τα λεφτά (της Λώρας).

Η σειρά συνεπώς,και μέσω του χαρακτήρα της θαραλλέας Μάριαν αλλά και μέσω αυτών της Λώρας και της Ανν Κάθερικ, αποτελεί και ένα παραστατικότατο σχόλιο πάνω στο status της γυναίκας. Σε σύντομους αλλά κρίσιμους ρόλους βλέπουμε και την Kerry Fox αλλά και τον Christopher Fairbank (ο αηδιαστικός πεθερός στο Lady Macbeth).
Προσωπικά δε βλέπω το λόγο να υπάρξει και 2η σεζόν όπως αφήνουν να εννοηθεί ξένα δημοσιεύματα, αν και το (εντελώς διαφορετικό απ ΄του βιβλίου) φινάλε ίσως προετοιμάζει για συνέχεια των περιπετειών.
Όπως και να ‘χει, η δουλειά του Tibbetts είναι πολύ αξιόλογη και εμπλουτίζει σαφώς, τα βιογραφικά ιδίως της πρωταγωνιστικής τριάδας.


Trivia :
·       Οι μεταφορές του βιβλίου στην μικρή και μεγάλη οθόνη ξεπερνούν τις 10.
·       Τα γυρίσματα αυτής έγιναν στο Μπέλφαστ.
·       Το μυθιστόρημα δημοσιεύθηκε στα 1859 κι έκανε πάταγο. Αρχικώς δημοσιεύθηκε στο εβδομαδιαίο περιοδικό του Κ.Ντίκενς (στενού φίλου του συγγραφέα) All The Year Round, σε συνέχειες απ ΄τον Νοέμβριο του 1859 μέχρι τον Αύγουστο του 1860. Το μυθιστόρημα εκδόθηκε στα 1860 σε τρείς τόμους. Κατά την διάρκεια της δημοσίευσης σε συνέχειες, πλήθη κόσμου πολιορκούσαν τα γραφεία του περιοδικού,αδημονώντας για τη συνέχεια. Ο Collins λάμβανε γράμματα από ανύπαντρους οι οποίοι ζητούσαν να μάθουν ποιά ήταν η γυναίκα που ενέπνευσε τον χαρακτήρα της Μάριαν Χάλκομπ, για να της κάνουν πρόταση γάμου! Φρενίτιδα είχε καταλάβει εστεμμένους, πρωθυπουργούς, ποιητές. Άλλωστε, το βιβλίο του Collins θεωρείται το πρώτο μυθιστόρημα της λεγόμενης συγκινησιακής λογοτεχνίας (κλάδου της βικτωριανής μυθιστοριογραφίας). Στα ελληνικά κυκλοφορεί σ’ εξαίρετη μετάφραση του Ερρίκου Μπαρτζινόπουλου, απ΄τις εκδ. ΗΛΕΚΤΡΑ, απ΄όπου και οι πληροφορίες που αναγράφω.

Σχόλια